tisdag, maj 10, 2016

ESC 2016 Semifinal 1

Välkommen till EurovisionsBloggen

I år har jag testat något nytt. Jag har nämligen inte hårdstuderat bidragen innan tävlingen. Det enda jag sett är SVTs införprogram (som var helt otroligt tråkiga, saknade Thomas Lundin från Finland) och då får en ju inte se hela bidragen så det här ska bli intressant.

I kväll får bara de länder som deltar i semifinalen rösta samt Sverige, Spanien och Frankrike som ju redan är finalklara. Det är tio bidrag som ska vidare till lördagens final.

Snygg inledning med Måns Hero med levande gubbe, fast pojke och barnarmé. Och i färg den här gången. Att Petra klarar det här vet vi ju sedan förra gången hon ledde ESC men jag måste säga att Måns faktiskt överraskar positivt som programledare så här långt. Det här kommer nog bli himlarns bra.

Lite snuskskämt där Grab your towels, it’s time to cum together, gillart.


01. Finland
Sandhja – Sing It Away
Det är ingen höjdare att vara först ut i den här tävlingen men jag kan förstå att Björkman satte Finland som etta, bra med en upptempolåt som kickar igång det hela. Och Sandhja gör ju i alla fall vad hon kan för att vi ska komma ihåg vad låten heter.

Tyvärr är nog det här för svagt för att ta sig vidare till final.

02. Grekland
Argo – Utopian Land
Grekland har tagit sig till final varje gång sedan 2004 när EBU införde semifinaler i tävlingen. Det kan nog bli lite svårt att hålla den snygga sviten med Utopian Land. Visst, det är ett fint budskap men det är för många olika stilar samtidigt i låten för min del.

Och där åkte en tröja av...

03. Moldavien
Lidia Isac – Fallling Stars
Den där rymdgubben känns som något som hade kunnat vara med i en skolrevy.
Och nu dansar han!

04. Ungern
Freddie – Pioneer
För det första har jag svårt för sådana där whiskyraspröster. För det andra, nej till vissling i låtar, det är lite för mycket Per Gessle för min smak.

05. Kroatien
Nina Kraljić – Lighthouse
Alltså, låten är ju rätt bra och jag gillar hur Nina sjunger men allt det bra äts upp av den där kreationen hon har på sig. Hur tänkte de där?

Gillar faktiskt den här låten. Testa att blunda eller titta bort från TVn så förstår ni vad jag menar.

Kroatien gör för övrigt comeback i tävlingen efter att ha varit borta i två år.

------
Verka Serduchka!!!

06. Nederländerna
Douwe Bob – Slow Down
Faktiskt helt ok men förstår inte grejen med att pausa mitt i låten så där.

07. Armenien
Iveta Mukuchyan – LoveWave
Imponerande, går från visksång till att skrika sönder låten.

08. San Marino
Serhat – I Didn't Know
Jag vet, vi gör något som ingen gjort tidigare. Vi låter en gammal gubbe sjunga, iklädd kostym. Och så sätter vi in en massa tjejer i kortkort och tighta kläder. Fatta så nyskapande!

09. Ryssland
Sergey Lazarev – You Are The Only One
Storfavorit nummer ett. Förstår det, han är rätt snygg, numret fantastiskt och låten ok, så där typiskt esc-dramatisk.

Det här blir nog svårstoppat.

10. Tjeckien
Gabriela Gunčíková – I Stand
Stackars Gabriela, kan inte vara lätt att följa efter Ryssland. En helt ok ballad men frågan är om den inte glöms bort.

11. Cypern
Minus One – Alter Ego
Nog hörs det att Mr Thomas G:son är inblandad i den här sclagerrocklåten. Den sätter sig så där G:son-igt så den går väl vidare av bara farten.

Och precis då börjar han yla???

12. Österrike
ZOË – Loin d'ici
Oj vad hon är glad.

13. Estland
Jüri Pootsmann – Play
Men nej.
Kändes som att den aldrig ville ta slut.

14. Azerbajdzjan
Samra – Miracle
Mycket guld var det. Och rätt sur sång.

15. Montenegro
Highway – The Real Thing
Nej men.
Introt fick mig faktiskt att tänka på Ted Gärdestads Satellit.

16. Island
Greta Salóme – Hear Them Calling
Får inte riktigt scenshowen, som faktiskt var rätt snygg, att gå ihop med själva låten. Den är för snabb på något vis.

17. Bosnien och Hercegovina
Dalal och Deen och Ana Rucner och Jala – Ljubav je
Deen (han skalliga i svart) tävlade för Bosnien 2004 (när Sverige representerades av Lena Ph) med låten In the disco.

Det räcker liksom inte med att ha ett fint budskap i låten när framförandet är så här lökigt och överspelat.

18. Malta
Ira Losco – Walk On Water
Ja, hon är gravid.
Helt ok låt, borde gå vidare.

Tror att följande kan gå vidare ikväll
Ungern, Kroatien, Nederländerna, Armenien, Ryssland, Cypern, Österrike, Azerbajdzjan, Malta och Tjeckien eller kanske Island.

Mellanakten Grey People handlar om människor på flykt.
Väldigt snyggt nummer.

Till final
Azerbajdzjan, Ryssland, Nederländerna, Ungern, Kroatien, Österrike, Armenien, Tjeckien, Cypern och Malta. 10 av 10 för mig! (fast jag gissade ju på elva länder men skit sak samma).

#Blogg100
65/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

40 kommentarer:

Olle B sa...

Samma här!
Har inte sett något i förväg, men å andra sidan har jag aldrig gjort det tidigare år heller.
Såg Australiens bidrag, vilken röst!!

Vonkis sa...

Olle B
Ja den går inte av för hackor. Hon är nog en av mina favoriter i år. Ska bli spännande att se hur scenshowen blir.

Kjell Sigbjørn sa...

Hej. Jag är med och tittar i kväll.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Kul!

Kjell Sigbjørn sa...

Har lyssnat och sett alla bidragen ett par gånger då dom presenterades både i SVT och norska NRK

Olle B sa...

01. Finland / Sandhja – Sing It Away
Nää inte för mig.

02. Grekland / Argo – Utopian Land
Tror inte på den heller

03. Moldavien / Lidia Isac – Fallling Stars
Tror inte på denna heller.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Har du några favoriter i kvällens semi?

Olle B
Är benägen att hålla med dig. Så här långt är Finland bäst...

Olle B sa...

04. Ungern / Freddie – Pioneer
Inte så tokig, går nog till final.

Olle B sa...

05. Kroatien / Nina Kraljić – Lighthouse
Tråkig låt. Lite åt Isländska Björk hållet

Vonkis sa...

Jag gillar Kroatien, dock inte whiskyrösten som tävlar för Ungern.

Kjell Sigbjørn sa...

Min favorit i kväll är faktisk Ryssland och kanske också Cypern sitt bidrag. Även Azerbajdzjan sitt bidrag låter bra

Vonkis sa...

Av de som framfört sitt bidrag så här långt är faktiskt Kroatien min favorit.

Olle B sa...

Har varit ur leken ett tag. Datorn började leva sitt eget liv.
Men jag har hittills inte hört någon större hit.

Kjell Sigbjørn sa...

Jag är med på Kroatien fast inte den fula klänningen hon hade på sig

Olle B sa...

09. Ryssland / Sergey Lazarev – You Are The Only One
Läcker grafik! Går helt klart till final, kanske till och med topp 3.

Vonkis sa...

Olle B
Välkommen tillbaka :-)

Kjell Sigbjørn
Ja, de där kläderna alltså...

Olle B sa...

10. Tjeckien / Gabriela Gunčíková – I Stand
Nää. Ytterligare en skriklåt.

Olle B sa...

11. Cypern / Minus One – Alter Ego
Vet inte! Troligen till final. Men allt låter så lika.

Olle B sa...

12. Österrike / ZOË – Loin d'ici
Verkar vara en låt man hittat i någon byrålåda från förr
Men för en gubbe som mig så var det en fin låt.

Vonkis sa...

Lite Vanessa Paradis över Österrike.

Olle B sa...

13. Estland / Jüri Pootsmann – Play
Kan inte påstå att jag gillar detta.

Kjell Sigbjørn sa...

Ja det är en fin låt. Hade det varit för 20-30 år så kunde Österrike bidrag varit en av favoriterna

Olle B sa...

14. Azerbajdzjan / Samra – Miracle
Går nog vidare. Ganska bra låt.

Vonkis sa...

Azer... var lite för surt för min del men sånt brukar ju inte vara så himla viktigt i ESC :-) Går säkert vidare.

Olle B sa...

15. Montenegro / Highway – The Real Thing
Dålig låt. Inte ens final tror jag

Anonym sa...

Vet inte hur någon ska kunna stoppa Ryssland i år. Så bra show o fn sån typisk esc låt! Kroatien o Ungern gillar jag oxå

Miyala

Olle B sa...

16. Island / Greta Salóme – Hear Them Calling
Ganska hyfsad. Måste ju hålla på de nordiska länderna.

Kjell Sigbjørn sa...

Ja hoppas den AZERBAJSDJAN går vidare. Jag håller med dig Olle

Vonkis sa...

Miyala
Nej, det känns som att Ryssland kommer ta det här.

Olle B sa...

17. Bosnien och Hercegovina / Dalal och Deen och Ana Rucner och Jala – Ljubav je
Förstår ju inte texten, men flyktingsituationen bör ju lyftas fram.
Svår låt men kanske final i alla fall.

Olle B sa...

18. Malta / Ira Losco – Walk On Water
Hur många svenska bidrag är det egentligen?
En av de som går vidare i alla fall.

Olle B sa...

Efter mycket övervägande så tror jag på dessa.
1) Ungern
2) Armenien
3) San Marino
4) Ryssland
5) Cypern
6) Österrike
7) Azerbadjan
8) Island
9) Bosnien Hercegovina
10) Malta

Vonkis sa...

Min gissning är Ungern, Kroatien, Nederländerna, Armenien, Ryssland, Cypern, Österrike, Azerbajdzjan, Malta och Tjeckien eller kanske Island.

Kjell Sigbjørn sa...

Jag tror dom här kländerna går vidare:

- Finland
- Moldavien
- Kroatien
- Nederländerna
- Ryssland
- Tjeckien
- Cypern
- Österrike
- Azerbajdszjan
- Island
- Malta

Kjell Sigbjørn sa...

7 av mina 10:e gick vidare

Vonkis sa...

10 av 10!

Olle B sa...

Vonkis 10 rätt
Olle 6 rätt
Kjell Sigbjörn 7 rätt

Vonkis outstanding som vanligt

Kjell Sigbjørn sa...

Bra jobbat Vonkis - vi hörs igen på torsdag, då tävlar Norge och Danmark!!

Vonkis sa...

Tack för ikväll, vi sörs på torsdag :-)

Olle B sa...

Tack själv Vonkis.
Flyttar till stugan imorgon men det finns ju både TV och Internet där också.