torsdag, maj 19, 2016

Mångkultur i matematiken

Välkommen till SkolBloggen

Idag fick mina mattekollegor och jag glädjen att lyssna på en väldigt intressant föreläsning, Teaching Mathematics in a multicultural classroom – report from a New Zealand case study. Föreläste gjorde Dr Jodie Hunter, Massey University, Auckland, NZ.

Kortfattat berättade hon om hur migrantgruppen pacifika genomgåenda fått betydligt lägre resultat i matematik än övriga elever i den nya zeeländska skolan. För att fånga upp dessa elever började man plocka in referenser från deras vardag och kultur i matteuppgifterna. Exempelvis nämndes fester, att några kvinnor skulle sy ett slags lapptäcke (glömde tyvärr anteckningarna på jobbet så namnet får jag skriva in senare).

Detta har lett till att eleverna själva nu ser ett värde av matematiken, något de inte gjorde tidigare. I intervjuer har de även sagt att när det i en uppgift exempelvis gick ut på att räkna kulor i ett godishalsband kunde de se halsbandet och hur det var gjort framför sig, eftersom de själva gjort och använt sådana halsband.

Resultaten har varit väldigt positiva. Hela grupper har förbättrat sig.

Jag blev så peppad av att höra det här. Vi har ju lite samma bekymmer i den svenska skolan då nyanlända elever och elever med invandrarbakgrund många gånger har svårt med just matematiken. Tänk om vi kunde angripa problemet på det här sättet. Lägga uppgifterna närmare elevernas vardag. Tänk vad de skulle kunna gå framåt och tänk vad mycket intressanta saker vi skulle lära oss om våra elevers kulturer!



#Blogg100
73/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter intressant!
Vet en lärare som hade "jobbiga tonårspojkar" som fick räkna ut vilken rabatt de kunde få på olika moppegrejer. Helt plötsligt fungerade det. "Det är ju inte den där jäkla procenten, jag räknar" ☺️
//Marianne

Thomas Jonsson sa...

Antar att skolan är bra nu när sossarna styr...