lördag, maj 14, 2016

Melodikrysset vecka 19 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och ni andra. Jag hoppas att veckan har varit bra. Idag sänder Eldemannen från Eurovision village i Kungsträdgården. Hade varit kul att vara där men gissar att det varit för mycket folk för min del.

Idag är det dessutom pingstafton, en av tre dagar om året då pingstvännerna håller sams (kunde inte låta bli).

Sedan vill jag även uppmärksamma er på att det finns de som upplever det som att vi mobbar Lennart Palm när vi skriver om honom så jag vill att vi, även jag, tänker på hur vi uttrycker oss.

När Eurovision avgjordes 2000 satt jag i köket i studentkorridoren och undrade hur det gick till när Danmark av alla länder vann. Det var inte så mycket förhandssnack om Olsen Brothers och deras Fly on the wings of love, förutom att de körde med auto-tune på scenen.

1986 vann Sandra Kim ESC med låten J'aime la vie för Belgien. När tävlingen avgjordes sades det att hon var 15 år men det kom sedan fram att hon bara var 13 år.

1982 tävlade och vann Nicole för Tyskland med Ein bisschen Frieden.

Färjesvansen som Alexander Rybak vann med 2009 är en sån där vinnarlåt som jag inte förstår, hur kunde den få rekordpoäng??? Ja ja, nu heter den ju inte färjesvansen utan Fairytale.

Tommy Körberg har tävlat för Sverige flera gånger. 1969 tävlade han med Judy min vän. På engelska blev titeln Dear Mr Jones.

My number one är en av mina favoritvinnare. Bra sång och fantastiskt nummer när Elena Paparizou tävlade och vann för Grekland i Kiev 2005.

Jag måste erkänna en sak. När Lasse Holm och Monica Törnell vann melodifestivalen 1986 med É dé det här du kallar kärlek var jag helt förtvivlad. Jag hejade på Anna Book som sjöng ABC...

Never let it go, Afro-Dites vinnarlåt från 2002.

Ha ha ha, La det swinge i dragspelsversion var ju riktigt svängig!

Vi hade ju redan gissat att det skulle vara Tomas Ledin med Just nu på de här kryssadresserna.

Eric Saade gav Sverige lite revansch när han blev trea med Popular i Tyskland 2011. Sverige missade ju finalen året innan, skammen.

Men Eldemannen. Nu blir jag besviken. Två svar som är DU idag men inte en endaste PY! Det spelar ingen roll att det var Carolas Främling du spelade till ett av svaren. Jag är besviken.

I vilket fall så är krysset löst och även inklickat. Tack till er som var med idag. Ta hand om er så sörs vi om en vecka om du inte kikar in under finalen ikväll då jag också bloggar.

Snabbgenomgången
L 2 Danmark
V 7 Kim
L 1 Tyskland
V 3 Rybak
V10 Fairytale
V 6 Judy
L 5 My
V16 One
L 4 Du
V14 It
V 9 La
V11 Det
L 6 Just nu
L 9 Ledin
V 8 Saade
V12 Du

#Blogg100
69/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

129 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon och glad pingst Vonkis och alla kryssarvänner från ett mulet 7-gradigt Kungsladugård. Det är hela fyra Py-chanser idag. Förra veckan var vi i Rom för att se denna fantastiska stad, kan verkligen rekommenderas. I kväll håller vi alla tummarna för Frans och hans lite kantiga låt som nog kan överraska!

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Idag vaknade till ett gråkallt (+7 grader)Tynderö.
Inte ska vi mobba Lennart Palm, bara glada tillrop.

Olle B sa...

Peter L/ Till och med 5 PY-chanser och en BÄCKMAN

Unknown sa...

Olle B
Tack för korrigeringen!

Vonkis sa...

Peter Larsson
Häftigt att vara i Rom, skulle vara kul att åka dit någon gång.
Jag är ju en av få som inte riktigt förstått grejen med Frans låt. Tycker inte den är helt värdelös men inte att den är bra heller.

Med så många chanser på Py och Bäckman vore det ju för bedrövligt om hon inte får vara med i alla fall en gång idag. Kom igen nu Eldemannen!

Olle B
Tänk vad snabbt det gick att vänja sig med värmen, men den kommer väl tillbaka snart hoppas jag.

Olle B sa...

Så här i ESC-tider vore det konstigt om inte någon av PY:s låtar skulle passa in.

Olle B sa...

https://www.youtube.com/watch?v=p9dH0o6Tir8

Vonkis sa...

Olle B
Eller hur!

Janne sa...

God morgon från ett GBG som saknar regn men det kanske kommer idag.

Unknown sa...

Janne
Det är nog stor risk för regn i Gbg idag. Gais har ju rört sig lite uppåt i tabellen, hoppas att de kan knipa tre poäng i Värnamo!

Unknown sa...

God morgon från Dalarna med regn och rusk inget vidare odlingsbäddar för tillfället.
PeterL/ Jag var i Rom för några år sedan, det var min absolut bästa semester, en underbar stad, god mat och heta nätter.

Unknown sa...

Åke Finn
Ja, jag planerar redan att åka dit igen om ett par år! Fantastiska sevärdheter och restauranger!

Unknown sa...

Jag blir galen på stavningsprogrammet som ändrar vad jag skriver, det skulle vara odlingsväder i st f odlingsbäddar.

Janne sa...

ikväll spelar idolen sista matchen för PSG 21,00 som jag inte vill missa så jag skipar Eurovisionen i tv kan se slutet efter matchen

Vonkis sa...

Janne
På tvären eller på vertikalen?

Åke Finn
Verkar som det ska bli regn här med, ställer kanske ut några av tomatplantorna ändå.

Janne sa...

Man skall slänga en slant i fontänen när man är i Rom så kommer man tillbaka jag var där på 60-talet och ytterligare en gång

Janne sa...

Han gör kanske mål på tvären!

Aurora sa...

Godmorgon!
Instämmer med Janne, Idolens sista match är mycket mer sevärd än nå't annat idag.
Kommer Py med idag ska jag skaffa en Lotto-rad.

Unknown sa...

Aurora
Vad är det för hund? Ser trevlig ut!

Janne sa...

Anita Ekberg slant i fontänen.

Unknown sa...

Janne
Ska tänka på det med fontänen nästa gång jag kommer till Rom!

Unknown sa...

Godmorgon. Har en liten fråga. Varför skriver ni "vi sörs"? Förstår att det är en intern grej, ville bara veta hur det kom till.

Aurora sa...

Peter - det är en av rasen som är ursprunget till alla hundar, helt underbar. :)

Unknown sa...

Sonja Björk
Det är en förkortning av ses och hörs!

Janne sa...

Lasse Dahlqvist sa skänk en slant (skänk är en möbel)

Unknown sa...

Aha :)

Olle B sa...

Sonja/
Vi undrade om vi "ses" eller "hörs" nästa gång.
Av dessa två ord blev det "sörs"

Unknown sa...

Det är ju bra ju.

Unknown sa...

- Varför kommer din pappers-svala tillbaka
varja gång du kastar den?
- Den är av returpapper!

Olle B sa...

Åke F/ Hehe!

Unknown sa...

Undrar om T har fastnat med fingrarna i något kladd på tangentbordet idag?

Eva sa...

God morgon :)
I Brunflo är det växlande, lite vind och +6 grader.

Janne sa...

bränder och stenkastning i Norrköping säger dom på nyheterna Vonkis inte bra

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.
Snabbgenomgången
L 3 We
V 5 Little
L 1 Jinder
V 8 Ödessymfonin
L 6 Kanin
L 9 Söder
L 7 Om
L10 Fågel
V14 Blå
L 4 Lik
L15 År
V 3 Will
V13 Nior
L 2 Otis
V11 Redding
L12 Emil

Bettan sa...

Godmorgon! Eftersom jag har åkt på en rejäl förkylning så jobbar jag inte så jag kan vara med er idag!

Olle B sa...

Grattis (1 dag i förväg) på födelsedagen Bettan.

Bettan sa...

Hehe Tack Olle

T sa...

Fjopp... fjopp.... fjopp.... kladdar jag in

T sa...

Danmark

Unknown sa...

Danmark

Unknown sa...

En bra vinnarlåt

Unknown sa...

Sandra Kim?

Unknown sa...

Ja, Sandra Kim. Belgien

T sa...

Åke Finn:
Jo kladdigt blir det också idag. Men förra lördan använde jag mobilen så då blev bara skärmen kladdig. Olle B:s anvisning om gladpack på tangentbordet följer jag så klart.

BELGIEN

Anonym sa...

Sandra Kim vann 1986 för Belgien. Påstods att hon var 15 år men hon var bara 13

Vonkis sa...

Åke Finn
Men det blir lite roligt för oss andra :-)

Janne
Skippa Eurovision?!?

Janne
Då får jag ta och be någon slänga i en slant åt mig när personen är där då :-)

Aurora
Ni kan ju slänga ett getöga hit under kvällen så får ni kanske lite koll på den härliga musiktävlingen utan att titta live :-)

Janne
Ha h a.

Sonja Björk
Det är en kombination av vi hörs och vi ses :-)

Åke Finn
Ha ha ha

Vi får se om T är med idag.

Eva
God morgon!

Olle B sa...

T/ Va bra att man kan vara till hjälp. ;-)

T sa...

Sandra Kim

Vonkis sa...

Janne
Verkligen inte bra.

Bettan
Tråkigt att du är förkyld men kul för oss att du är med.

T sa...

TYSKLAND

Unknown sa...

Tyskland

Unknown sa...

Den här tjejen var väl också ung?

Vonkis sa...

Gissar att V# blir Rybak.

Bettan sa...

Åh va jag älskade denna sång på den tiden

Vonkis sa...

V3 ska det stå.

Unknown sa...

Idag tror jag att Herr Palm inte får vara med.
Var jag elak nu?

Olle B sa...

Sonja/ Nicole var 17 år har jag för mig.

Anonym sa...

Sandra Kim håller på än:
http://www.sandrakim.be/en

Vonkis sa...

T
Välkommen in.

Anonym sa...

Ska vi vara petiga så var det VÄSTtyskland som vann 1982

Aurora sa...

Det enda ESC-bidrag jag vill se är inslag med Lynda Woodruff, förväntar mej hitta dem på SVT Play.

Vonkis sa...

Åke Finn
Tänk att han fick vara med!

T sa...

Åke Finn, Olle B:
Men gladpacken måste tejpas, annars fastnar den på fingrarna.

RYBAK

Unknown sa...

Äntligen Palmen
Rybak
Fairytale

T sa...

Och låten heter FAIRYTALE

Olle B sa...

********************************
L2/ DANMARK
V7/ KIM
L1/ TYSKLAND
V3/ RYBAK
V10/ FAIRYTALE


*** SPARA ***
********************************

Unknown sa...

Heja Palmen

Unknown sa...

Ändå bättre på fiol

Aurora sa...

Vilken tur att smaken är så olika att det finns folk som faktiskt gillar Palmen!

Vonkis sa...

Anonym
Helt rätt :-)

Aurora
Det kommer det säkerligen att göra.

T sa...

Åke Finn, Olle B:

Men ibland när jag ska frigöra fingrarna lossnar gladpacken från tangentbordet eller går det hål på den.

Judy min vän

Unknown sa...

Jody

Unknown sa...

Judy

Unknown sa...

Ska det va Judy?

T sa...

vonkis:
Tack!

Unknown sa...

L5 Py?

Olle B sa...

Sony/ V6/ JUDY

Martin sa...

L6 Just de ?

Aurora sa...

Ser jag Just De på L6?

Unknown sa...

Eller just nu

Olle B sa...

MY NUMBER ONE

Bettan sa...

My number One

Olle B sa...

Melodikrysset V19, 14 maj 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V3/ RYBAK
V6/ JUDY
V7/ KIM
V8/
V9/
V10/ FAIRYTALE
V11/
V12/
V13/ ONE
V14/

LODRÄTT
L1/ TYSKLAND
L2/ DANMARK
L4/
L5/ MY
L6/
L9/

Martin sa...

Nä!! gick inte

m sa...

TRor på dig Sonja

Olle B sa...

2 PY-chanser kvar!!

Aurora sa...

Synd Martin, men heja Sonja!

Olle B sa...

L4/ DU

T sa...

Nu har kaffebryggaren knastrat färdigt och det ligger danish på tallriken. Mycket smulor är det på tallriken så det gäller att balansera den rätt. Jag har ännu inte rört danish med fingarna.

DU efter Är det det här du kallar kärlek

Olle B sa...

É dé Det Här Du Kallar Kärlek

Unknown sa...

L6 Just-nu. Ledin?

T sa...

Har redan klämt danish och kaffet är gott

Olle B sa...

Never let IT go

Anonym sa...

never let IT stop

Olle B sa...

********************************
L2/ DANMARK
V7/ KIM
L1/ TYSKLAND
V3/ RYBAK
V10/ FAIRYTALE
V6/ JUDY
L5/ MY
V13/ ONE
L4/ DU
V14/ IT
V9/ LA
V11/ DET


*** SPARA ***
********************************

T sa...

JUST NU
LEDIN

Aurora sa...

Bra där, Sonja!

Aurora sa...

Glömde nog säga bra gjort till din Rybak-gissning, Vonkis. F'låt.

Vonkis sa...

Får väl trösta mig med att det i alla fall blev en halv Py i dagens kryss med My på lodrätt fem...

Unknown sa...

:D

Vonkis sa...

Aurora
Ska fundera på saken...

Vonkis sa...

Aurora
Ok.

T sa...

SADE

T sa...

med 2 st A

Unknown sa...

Saade

Unknown sa...

Två a

Bettan sa...

men va f****n nu är det helt plötsligt nyheter

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...


V 16 ska väl vara V 13 ONE,
Äsch det fattar väl alla.

Vad fort han rev av denna omgången.

Ska bli kul om vi får se lite bilder sedan.

Ha en fortsatt fin Lördag och Glad Pingst


Kram Mi

Bettan sa...

det försvann som tur va

T sa...

Det verkar som det gick fortare idag eftersom de är i Kungsan

Olle B sa...

********************************
L2/ DANMARK
V7/ KIM
L1/ TYSKLAND
V3/ RYBAK
V10/ FAIRYTALE
V6/ JUDY
L5/ MY
V13/ ONE
L4/ DU
V14/ IT
V9/ LA
V11/ DET
L6/ JUST-NU
L9/ LEDIN
V8/ SAADE


*** SPARA ***

T sa...

DU

Unknown sa...

Du

Vonkis sa...

Kommer blogga under esc ikväll som om du vill kan du kika in och säga vad du tycker om bidragen då.

Olle B sa...

Främling, vad döljer du för mig i dina mörka ögon
En svag nyans av ljus nånstans men ändå
En främling, så känner jag för dig
Jag ber dig låt mig få veta
Vem vill du vara kan du förklara det för mig?


Read more: http://www.letssingit.com/carola-lyrics-fr%C3%A4mling-tgdnbtz#ixzz48cPBWMVQ
LetsSingIt - Your favorite Music Community

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka, min födelsedag imorgon tillbringas med syrran på Karolinska sjukhuset

T sa...

Inskickat och klart. Tack alla X-vänner!

Unknown sa...

Tack för idag. Återkommer om en vecka.

Olle B sa...

Melodikrysset V19, 14 maj 2016

VÅGRÄTT
V3/ RYBAK
V6/ JUDY
V7/ KIM
V8/ SAADE
V9/ LA
V10/ FAIRYTALE
V11/ DET
V12/ DU
V13/ ONE
V14/ IT

LODRÄTT
L1/ TYSKLAND
L2/ DANMARK
L4/ DU
L5/ MY
L6/ JUST-NU
L9/ LEDIN

Unknown sa...

Tack för idag! Nu glömmer vi inte att hålla tummarna för Sverige ikväll!

Vonkis sa...

Två DU men ingen Py i dagens kryss...

Unknown sa...

Grattis Bettan.

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.
Bettan/ Krya på dig. Så du inte missar födelsedagen.

Unknown sa...

Tack till allesammans för idag, behövde all hjälp eftersom jag vägrar att lyssna/titta på Melodifestivalen och ESC, halsstarrig gubbe som jag är.

Martin sa...

Djävlar vad vi ska in och tycka till Vonkis!! :)

Vonkis sa...

Tack för idag hörni. Ta hand om er så sörs vi igen på lördag!

Vonkis sa...

Martin
Härligt :-D

Vonkis sa...

Åke Finn
Du vet vad jag säger.
Smaken är som röven
Klöven

Janne sa...

nu har det börjat regna lite gran i GBG så det blir Norge-Sverige på TV 11,15 och serie fotbollen har börjat i Brasilien så det blir mycket tv på sena kvällar och på natten.Tack alla för idag vi sörs nästa kryss.