lördag, maj 28, 2016

Melodikrysset vecka 21 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Idag är det både den stressfria dagen och mensdagen, en kombination jag undrar hur den kom till.

Dagens kryss då, jo det ser lovande ut för både Py och Bäckman. Jag håller tummarna.

Han är kung med Ewa Eastwood (men jag skriver Eastbood för att hålla kvar hoppet om Bäckman på vågrätt tio ett tag till).

Det är lät som radioprogrammet Smoke rings men gissar att vi ska skriva ihop det idag.

Vi kör väl lite Lou Reed och Walk on the wild side på det.

Lennart Palm spelar schlager!
2008 tävlade Charlotte Perrelli med låten Hero i Melodifestivalen och vann. Det gick sedan inte så himla bra i Belgrad, för att uttrycka sig snällt.

Det är elefanter som sjunger i Överste Hathis marsch.

Walking on sunshine med Katrina and the waves. Den fick ett intressant avsnitt i SVTs Hitlåtens historia men det finns tyvärr inte kvar att titta på nu.

Whitney Houstons version av I will always love you är ju rätt maffig men jag gillar faktiskt Dolly Partons bättre, tycker den är finare och skörare.

Things, som Nancy Sinatra och Dean Martin brukade sjunga.

We put the spring in Springfield, en försvarslåt för en bordell i Springfield, och i början fick vi höra Homer Simpson.

Om du nånsin kommer fram till Samarkand.

Ja, det blev musik med Donna Summer. Tänker alltid scenen från kön till försörjningsstödet i filmen The full monty när jag hör Hot stuff.

En ickedubbel-dubbelfråga får alltså avsluta detta Py Bäckmanlösa melodikryss. Först var det signaturmelodin till I vår herres hage (All creatures great and small) följt av En värld i krig (The world at war).

Med det säger jag tack för idag till alla som var med och löste krysset. Det är nu löst och inklickat så ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Snabbgenomgången
L 4 Eastwood
V 6 Smokerings
L 8 Reed
L 1 Hero
V 4 Elefanter
L 7 Katrina
V10 Whitney
L 5 Things
V11 Homer
L12 Om
V13 Donna
L 9 Summer
L 2 Hage
L 3 Krig


#Blogg100
82/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

134 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Nu har vi flyttat ut till stugan på Tynderö.
+14 grader. Solen tittar fram då och då.

Unknown sa...

Mors från Torsång, lite gråtrist väder idag också men det ser ut att ljusna, håller med dig Vonkis chans på Py finns men Anders har nog annat i kikaren.

Vonkis sa...

Olle B
Härligt att stugsäsongen har kommit igång där uppe

Åke Finn
Säg inte så där, det är klart att Eldemannen äntligen kommer ge oss lite Py idag.

Janne sa...

god morgon från ett halvklart väder i GBG idag börjar Hammarkulle karnevalen en liten Rio-carneval men mycket sevärd.

Christian och Anna sa...

Godmorgon från Norrköping. Idag ska vi ut till landet, men först krysset och gymmet.

Janne sa...

idag år det åter en bergsetapp på Girot den näst sista.

Aurora sa...

Godmorgon!
Solen syns inte, så då blir det baconfrukost istället för den tänkta sos-frukosten har kökspersonalen beslutat.
Den som valde att idag högtidlighålla stressfrihet och mens är nog samma geni som designade standardkök där knivlådan är närmast under skärbrädan.

Vonkis sa...

Janne
Oj, drar karnevalsäsongen igång nu alltså. Hoppas ni slipper regnet då.

Christian och Anna
Alltid krysset först på lördagar :-)

Janne
Sedan får det vila ut ordentligt cyklisterna.

Vonkis sa...

Aurora
Ha ha ha, geni var det.
Blir lite sugen på bacon men kör på med min blåbärssoppa och macka ändå.

Vonkis sa...

Idag tror jag att någon av oss vinner!

Bildtroll sa...

God morgon alla envisa kryssare.
Ps. Det finns inga väderskäl att missa en sos-frukost, Aurora. :-)

lasse sa...

Loggar in från Gävle, mulet men regnfritt !

Unknown sa...

God morgon kaffet är klart nu är det bara att börja kryssa

Vonkis sa...

Bildtroll
God morgon!
Vad är en sos-frukost?

lasse
Även myggfritt?

martin lind
Det är det sannerligen!

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett regnigt Höljes. Har fixat promenaden med hunden och kokat kaffe så nu är jag redo för krysset :) Hoppas att någon av oss vinner idag!

Aurora sa...

Tack för argumentet, Bildtroll, jag ska inleda förhandlingar.
SOS = smör ost sill.
Och en liten snaps...

lasse sa...

Jajamen !
Idag ska jag på återträff för gymnasieklassen. Kul !

Agneta sa...

Gomorron
Loggar in från ett regnigt Borlänge idag.
Lycka till med krysset.

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Oj, promenerat redan, jag är på riktigt imponerad.
Jag tror att någon av oss vinner idag.

Janne sa...

smör-ost-sill tror jag

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.
Snabbgenomgången
V 6 Nygammalt
L 2 Regntunga
V13 Mia
V11 Ronald
L12 Lena
L 3 Nyman
V 1 Loren
V 9 Arne
V 8 Satan
L 4 i gatan
V10 Ennio
L10 Edna
L 5 Lotti
V 4 Idle
L 1 Lindström
L 7 Idol

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås!

T sa...

Swish... swish.... swish..... bläddrar jag in

Unknown sa...

Undrar om T glider in idag med något smarrigt wienerbröd i tangentbordet?

Agneta sa...

Hej Lasse
ha så kul på återträffen idag.

Yvonne Persson sa...

Vonkis inte mycket att välja på om man inte vill missa krysset :)

Vonkis sa...

Aurora
Aha, då lärde jag mig något idag med. Försökte googla men fick bara fram frukostar för SOS Barnbyar...

lasse
Wunderbar!
Hoppas du får roligt på återträffen.

Agneta
Det där regnet alltså, men det behövs väl det med.

Janne
Mörsi.

Vonkis sa...

Jo
Goder morgon!

T
Välkommen!

Åke Finn
Eller kanske en skumraket?

Yvonne Persson
I och för sig.

Vonkis sa...

Någon som vann?

Aurora sa...

Wiki: S.O.S., traditionell svensk förrätt som huvudsakligen består av smör, ost och sill. Normalt dricker man snaps till. Det kan ses som en förenklad variant av det ursprungliga brännvinsbordet.

Olle B sa...

L4/ Eva Eastwood

Anonym sa...

L4 Eastwood

T sa...

Eva Eastwood

T sa...

Smoke rings

Yvonne Persson sa...

Smokerings

Vonkis sa...

Aurora
Alltid lär jag mig något så här på lördagsförmiddagarna.

Yvonne Persson sa...

Det gör jag också :)

Olle B sa...

Så var det slut på BÄCKMAN chanser då

T sa...

Åke Finn:
Ja, det danska wienerbrödet är upplagt och snart trycker jag på kaffeknappen och timern.

LOU REED

Martin sa...

Reed

Anonym sa...

L8 Reed

Jo sa...

Alltså, jag kan inte höra denna utan att tänka på Killing adoptivpäron! 😊

T sa...

vonkis:
Tack! Jag känner mig välkommen.

Soligt å fint i Helsingborg

Yvonne Persson sa...

T du får mig sugen på wienerbröd men jag får ta det senare idag

Vonkis sa...

Jo
Då är vi två :-)

Bildtroll sa...

Dags att sluta prata sos, jag blev så jäkla sugen, får nog åka och handla.

Petra sa...

Godmorgon, snabbsväng i affären men nu är jag med.

T sa...

Nu är timern påslagen och kaffeknappen till bryggaren påslagen. Det börjar fräsa och knastra lite så där..... ja, ni vet hur det brukar låta när kaffet filtreras.

Yvonne Persson sa...

Hero

T sa...

HERO

Petra sa...

Efter ett tag kom vi på att det är Hero

Unknown sa...

T:
Det är alltid så spännande varje lördag att få höra hur det går med ditt wienerbrödsdopp i tangentbordet, man lever upp för hela dagen.

Olle B sa...

********************************
L4/ EASTWOOD
V6/ SMOKERINGS
L8/ REED
L1/ HERO


*** SPARA ***
********************************

T sa...

Wienerbrödet ligger på tallriken och väntar på att bli smaskat

T sa...

Jag chansar på inget tangentbordsskydd idag trots att Olle B har varnat.

ELEFANTER

Petra sa...

Elefanter

Yvonne Persson sa...

Elefanter?

Jo sa...

Elefanter!

Petra sa...

Elefanter

Bildtroll sa...

Överste Hati.

Olle B sa...

T/ Ja det är ju ditt tangentbord.

T sa...

Har hittills kunnat allt och utan hjälp av frugan. Kaffet har runnit ner och de sista dropparna pressas ut genom filtret

Martin sa...

Förslag till L5 ?

Janne sa...

äter gör man helst vid matbordet och inte vid datorn

Aurora sa...

Undrar om den nya filmversionen har kvar melodierna - någon som vet?

T sa...

KATRINA and the Waves

Vonkis sa...

Petra Linusson
Bättre sent än ännu senare vet du :-)

T
Jo, vi vet det :-)

Yvonne Persson sa...

Katrina

Petra sa...

Katrina

Olle B sa...

Melodikrysset V21, 28 maj 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V4/ ELEFANTER
V6/ SMOKERINGS
V10/
V11/
V13/

LODRÄTT
L1/ HERO
L2/
L3/
L4/ EASTWOOD
L5/
L7/ KATRINA
L8/ REED
L9/
L12/

T sa...

Bra låt!

Anonym sa...

L7 Katrina

T sa...

Frugan sa just var så god när hon serverade kaffe med danskt wienerbröd. Nu väntar testet utan tangentbordsskydd

Martin sa...

V13 diana el donna ?

T sa...

Hittills har allt gått bra men nervöst är det

Olle B sa...

T/ Slicka av fingrarna innan du ger dig på tangentbordet.

Vonkis sa...

T
Vi fick wienerbröd till fredagsfikat på jobbet igår, hallonsylt på halva och marsan på andra halvan.

Vonkis sa...

Martin
Båda fungerar för mig, under förutsättning att vi får höra på Donna Summer eller Diana Ross.

Vonkis sa...

*spara*

T sa...

Olle B:
Jag följer ditt råd

WHITNEY

Yvonne Persson sa...

Whitney

Olle B sa...

WHITNEY

Petra sa...

Whitney

Unknown sa...

Anders börjar ligga av sig, inte en enda dubbelfråga ännu!

Kassaskåpssprängare emellan:
- Tjena Harry, kan du låna mig en hundring
tills banken stänger.

T sa...

Janne:
Ja, så är det men M-X vidgar gränserna för ätande av wienerbröd.

vonkis:
Bara att gratulera!

Aurora sa...

Jag föredrar denna Dollys egna version ALLA GÅNGER!

Vonkis sa...

Åke Finn
Det kommer nog en megakvadruppelfråga snart.

Vonkis sa...

Aurora
Ja, den är fin.

T sa...

Jag granskar tangentbordet och hittar inte en enda smula av wienerbröd eller kladd. Men risken att välta kaffekoppen över kvarstår.

THINGS

Yvonne Persson sa...

Åke Finn hahaha. Things

Petra sa...

Homer

Janne sa...

Kent Ahlm barndomsvän.

Anonym sa...

13 + 9 = Donna Summer?

Unknown sa...

Homer

Aurora sa...

Suck. Ingen Py idag heller.

Yvonne Persson sa...

Om

Olle B sa...

OM du nånsin kommer fram till Samarkand

Vonkis sa...

Anonym 10:42
Jag skriver in det redan nu.

Olle B sa...

********************************
L4/ EASTWOOD
V6/ SMOKERINGS
L8/ REED
L1/ HERO
V4/ ELEFANTER
L7/ KATRINA
V10/ WHITNEY
L5/ THINGS
V11/ HOMER
L12/ OM


*** SPARA ***
********************************

Yvonne Persson sa...

Vacker visa det här

Martin sa...

anonym ! måste bli så ! första dubbelfrågan måste ju komma

Unknown sa...

L12 OM du nånsin kommer fram till Samarkand av Lars Roos

T sa...

Donna Summer

Unknown sa...

ÄNTLIGEN! En dubbelfråga.

Aurora sa...

Tackolov att den tiden är gången - extrema axelvaddar och platåskor har jag fått nog av.

Olle B sa...

Här är jag totalt okunnig

Unknown sa...

En dubbel till, överraskande eller hur.

Vonkis sa...

Någon som kan serien?

T sa...

L2 HAGE
L3 KRIG

Janne sa...

krig?

Aurora sa...

I vår herres hage.

Martin sa...

Va? 80-talet var ju underbart!

Olle B sa...

Melodikrysset V21, 28 maj 2016

VÅGRÄTT
V4/ ELEFANTER
V6/ SMOKERINGS
V10/ WHITNEY
V11/ HOMER
V13/ DONNA

LODRÄTT
L1/ HERO
L2/ HAGE
L3/ KRIG
L4/ EASTWOOD
L5/ THINGS
L7/ KATRINA
L8/ REED
L9/ SUMMER
L12/ OM

lasse sa...

Sådär !
Nu ska jag påbörja iordningställandet av kroppen !
Sörs om en vecka !

T sa...

Tack vonkis och alla andra X-are!

Unknown sa...

Tack för den hjälpen på sista dubbeln, hade inte en susning, har inte haft TV-n påslagen på drygt fyra år.

Petra sa...

Tack för idag. Hörs om en vecka

Anonym sa...

Rosornas krig?

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Janne sa...

tack för all hjälp vi sörs nästa kryss

Unknown sa...

L2 I vår Herres HAGE All creatures great and small
L3 En värld i KRIG The World at War

Yvonne Persson sa...

Tack för hjälpen :)

Bildtroll sa...

I vår herres hage handlade väl om den övermogna kvinnliga prästen?

Jo sa...

Tack för idag! :)

Vonkis sa...

Tack för idag och tack för Hagen, kriget kände jag igen, war buff som jag nästan är :-)

Christian och Anna sa...

Tack för idag allihopa. Hoppas ni får en fin dag. ��

Vonkis sa...

Bildtroll
Du tänker nog på Ett herrans liv (The Vicar of Dibley) med Dawn French.

Bildtroll sa...

Tack alla, NU mot affären. :-)

Vonkis sa...

Vi sörs igen nästa lördag!
Tack för idag.

Vonkis sa...

Christian och Anna
Tack detsamma!

In my own words sa...

Vad du kan! Hälsningar från Göteborg.

In my own words sa...

Vad du kan! Hälsningar från Göteborg.

Petra sa...

Tack för idag. Hörs om en vecka

Olle B sa...

Den 4 juni så står vi åter i bagarstugan.
Så då blir det inget melodikryssande för mig.

Här är en mall för MX V22

Melodikrysset V22, 4 juni 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V3/
V6/
V7/
V10/
V11/
V13/

LODRÄTT
L1/
L2/
L4/
L5/
L6/
L8/
L9/
L12/
L14/
L15/

********************************


*** SPARA ***
********************************