fredag, maj 06, 2016

Odlingarna går frammåt

Välkommen till OdlingsBloggen

Idag fick jag hem lite blomjord så jag kunde äntligen plantera om mina tomatplantor. Fick hem 24 liter och 16 av dem har gått åt. Mycket blir det och tid tog det, mest för att det blev så varmt på balkongen att jag behövde ta avsvalkningspauser.

15 tomatplantor var så pass stora att de fick hamna i en ganska stor kruka. De flest ser kanske små ut men det är för att jag planerat dem djupt.

Längst bort de minsta tomatplantorna, i mitten är det aster (astrar?) och närmast i bild två större tomatplantor, tror jag har 14 i den storleken nu. De små plantorna får hjälp av en växtlampa, även om det varit väldigt soligt de senaste dagarna.

Tycker att det är lite svårt att veta vad jag ska göra med astrarna (säger en så i plural?). På fröpåsen står det att de ska i större kruka när de går att hantera, men hur vet jag när de går att hantera? Den här till exempel, ska den få en ny kruka?

Testar att så blåklint och ringblommor större tråg. 20 fröer av varje blev det. Får se hur resultatet blir.

Igår lade jag ner tre ringblomsfröer i krukan med lavendel. Ett litet experiment, får se om det blir något.

Ringblommorna odlar jag för att vara snäll mot humlor och bin, trots att jag är livrädd för dem. Vad gör en inte för de små liven...

#Blogg100
61/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

8 kommentarer:

Evas blogg sa...

Vilken prunkande balkong du kommer att få! Du kan nog vänta med att planera astrarna i större krukor, tror jag.

Anonym sa...

Härligt att se att du äntligen har möjlighet toll dit stora intresse.
Vänta mes astrarna tills de är större. Då slipper du kanske göra ytterligare en omplantering.
Sådde mina blåklinten och dalierna först i torsdags. Idag ska jag peta ner luktärter och krasse som legat i blöt (missade det i gårkväll).
//Marianne

Vonkis sa...

Eva
Jag hoppas verkligen på det, att det kommer bli prunkande alltså :-)
Ska lyda ditt råd om astrarna.

Marianne
Intresset är större än kunskapen ;-)
Du vet vad en säger, bättre sent än ännu senare.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Oj, vad avundsjuk jag blir, så hade jag det förr innan Prinzen


, prunkande hela balkongen blommade. Satte även en kärna från Physalis, som blev ett träd.Men Prinzen biter i allt, har satt rädisor i en låda, så är han där och biter av, Ärtskotten likaså, de fick flytta ut i lilla landet. Skulle också behöva få hem jord. Släpar hem 20 L. fr.Netto.

Lycka till med alla, får väl se hur det tagit sej om en månad.

Nä nu ska jag fort sätta lös MEL.x.

Kram Mi

Vonkis sa...

Marie-Louise Grimlund
Oj vas han gillar att tugga, till och med på rädisor?
Jag hade en katt som förstörde mina fina ampelliljor men när hon fick ordentligt med kattgräs fick blommorna vara ifred.

Jag beställer mat från MatHem och de säljer även blomjord, mycket skönt och smidigt att slippa bära hem själv :-)

Anonym sa...

Det är lättare om du andvänder plastkrukor , torven blir torr i kanterna.Nils

Veiken sa...

Ska du sälja tomater på troget sedan??? Du har ju ett helt drivhus!;)

Vonkis sa...

Nils
Nästa gång ska jag bara ha plastkrukor...

Veiken
Nästan så en kan tro det :-)
Det blev väldigt många kärnor när jag bara mosade ner dem i jorden. Men några av de minsta verkar ha gått åt när jag planterade om dem här om dagen.