söndag, maj 01, 2016

Grattis på födelsedagen

Välkommen till FirarBloggen

Det här är en bild på mormor som jag fullkomligt älskar. Den säger så mycket om vem och hur hon var. Hon skulle ha fyllt 97 idag och jag tycker att den här dagen är lika jobbig nu som när hon gick bort för sex år sedan.

Hon var bäst. Så snäll, omtänksam, rolig, varm, empatiskt. Säg vilket superlativ du vill, det hade stämt in på henne.

Bara en sån sak som när hon fick hörapparat. Jag visste inte om att hon skulle få det. När jag kom till stugan för att hälsa på är bland det första hon gör att peka på örat och säga, Har du sett det här. Jodå, där satt en blingad hörapparat. För det var väl lika bra att ta en som var lite snygg nu när hon ändå skulle ha en.

Varje sommar bodde mormor i stugan som hon och morfar byggt. Det var hennes oas. När hon levde var det bara en sommar jag inte sov över minst en natt hos henne i stugan. Den hösten kändes det hela tiden som att något saknades så det blev bara en stuglös sommar.

Känslan att vara i stugan. Det var nog min oas med. Bara en sån sak som att när vi åt surströmming där och löken tog slut, då var det bara att gå ner till grönsakslandet och hämta en ny lök. För att inte tala om när regnet slog mot plåttaket. Älskade det ljudet.

I vilket fall. Grattis på födelsedagen älskade mormor, är säker på att du blir ordentligt firad där du är.

#Blogg100
56/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver så tårarna rinner...
Känner så stor saknad, när jag påminns o hennes underbara person.

Bara en sån sak, att de båda valde att gravsättas på minneslunden. Vilken kärleksförklaring till oss barn och barnbarn. "Vi har ju ingen garanti att ni kommer att bo här i all framtid. Har vi en grav, så ska ni alltid tänka på att hålla den snygg. Ligger vi på en minneslund, kan ni gå på vilken minneslund ni vill och sätta blommor." Det är kärlek det.

//Marianne

Bloggblad sa...

Så härligt att ha en sån mormor! Min mormor berättar jag om ibland för barnbarnet när hon vill höra nåt läskigt... Konstigt nog uppfattade min äldre kusin (manlig) henne som väldigt snäll och rar. Jag har som vuxen pusslat ihop och insett att hon avskydde flickor. De kunde bli med barn och ställa till problem (som hon själv år1900) och de skulle vara flitiga med hushållsarbetet och passa upp på karlarna. Inte sitta och läsa som jag.

Anonym sa...

Jag säger som vår kära mor, du skriver så tårarna rinner. För mig rinner det tårar av två anledningar. Av sorg för att vi inte har henne kvar dock finns hon alltid i våra hjärtan och i vårt minne vilket gör att hon för alltid finns med oss. Av glädje för att just hon var vår mormor och för att vi fick känna hennes kärlek, omtanke och godhet. Vi har pratat om mormor här hemma idag och Isa har berättat om sina minnen av sin gammelmormor. Idag har du funnits med oss extra mycket älskade mormor, 1 maj är och förblir din dag! /Anneli