torsdag, maj 12, 2016

ESC 2016 Semifinal 2

Välkommen till EurovisionsBloggen

Så är det dags för den andra semifinalen. Ikväll får, förutom de tävlande länderna, tittarna I Tyskland, Storbritannien och Italien vara med och rösta fram de tio bidrag som ska vidare till lördagens final. Rumänien skulle ha tävlat i den här semifinalen men landet blev diskat då de har en obetald skuld till EBU.

Snygg öppning även ikväll av Petra, Måns och dansarna. Undrar bara om det blev så mycket tydligare för oinvigda tittare vad vi håller på med.

01. Lettland
Justs – Heartbeat
Jag gillar att det är lite så där Depeche-suggestivt i melodin men jag väntar hela tiden på att det ska hända något.
Nu kom jag på vem Justs påminner om sångmässigt, Mando Diaos Björn Dixgård.

02. Polen
Michał Szpak – Color Of Your Life
Inte riktigt min smak men lär säkert gå hem i stugorna.

03. Schweiz
Rykka – The Last Of Our Kind
Hon heter alltså Rykka och så ryker det från hennes rygg. Känns lite som att vi plötsligt hamnade i Göteborg.

Avancerad koreografi med knäböj...
Och så böjer vi lite mer på knäna. I övrigt en väldigt anonym låt.

04. Israel
Hovi Star – Made of Stars
Snygg låt. Nog är det dags att Israel tar sig till finalen i år, det är ju ett tag sedan de var där sist.

05. Vitryssland
IVAN – Help You Fly
Nej men Lotta. Inte jämföra Ivan med Legolas!
Alltså, början av verserna är ju inte så illa men resten av sången. Och vad gjorde den dansande babyn från Ally McBeal där i slutet?

Den där nakenchocken med Måns kunde dock fått vara lite längre.

06. Serbien
Sanja Vučić ZAA – Goodbye (Shelter)
Jo men det här funkar ju. Det är ju lätt att låtar med budskap blir väldigt pretentiösa (tänk Bosnien och Hercegovina i förra semin) men Sanja lyckas hålla en bra nivå utan att spela över.

07. Irland
Nicky Byrne – Sunlight
Oväntat svagt på sången och låten känns lite väl Lene Marlin för min del.

08. Makedonien
Kaliopi – Dona
Nej. Inte ens primalskriket i slutet hjälper.

09. Litauen
Donny Montell – I've Been Waiting for This Night
Ögongodis? Smaken är som röven, klöven.

10. Australien
Dami Im – Sound of Silence
En av mina favoriter inför tävlingen. Gillar verkligen låten men blir lite rädd för att Dami inte riktigt får kontakt med tv-tittarna. Det hade behövts mer närbilder.

11. Slovenien
ManuElla – Blue and Red
Överraskar positivt på mig. Kan vara för att det äntligen blir lite fart i sången igen. Men förstår inte grejen med stavdansaren.

12. Bulgarien
Poli Genova – If Love Was A Crime
Vilket jubel i publiken i början av låten!
Lite som Kroatien i tisdags, kläderna ställer till det lite men låten är rätt bra och jag gillar henne.

13. Danmark
Lighthouse X – Soldiers Of Love
Nej men det är var ju bara tråkigt. Och surt. Lyssnar mycket hellre på Belgiens bidrag med samma namn från 1987.

Bra där Måns, kärlek borde inte förbjudas!

14. Ukraina
Jamala – 1944
Wow. På riktigt, wow.
Blir helt ärligt alldeles tagen av det här.

15. Norge
Agnete – Icebreaker
Agnete är alltså samiska men den samiska flaggan var först inte tillåten att ta med in i arenan. Bra av EBU att de ändrade på det beslutet.
Det som talar mot att Norge ska ta sig vidare är nog den märkliga tempoväxlingen mellan vers och refräng.

16. Georgien
Nika Kocharov och Young Georgian Lolitas – Midnight Gold
Varför gillar jag den här? Sitter faktiskt och diggar med.

17. Albanien
Eneda Tarifa – Fairytale
Det här med att matcha håret med kläderna. Nja.
Tappar intresset efter halva första versen och började faktiskt läsa om dopade ryska olympier istället. Säger en del.

18. Belgien
Laura Tesoro – What's The Pressure
Vinner en hel del på att ligga sist. Gillar funket och lånet från Queens Another one bites the dust. Refrängen är lite anonym men helheten fungerar.

Jag tror att Lettland, Israel, Serbien, Australien, Slovenien, Bulgarien, Ukraina, Georgien, Belgien och Norge eller Polen går vidare ikväll.

Personligen tycker jag att dansarna har på tok för mycket kläder på sig.

And as a single woman I have to say there are nights when you don’t have that choice! Petra är bäst!

Till final
Lettland, Georgien, Bulgarien, Australien, Ukraina, Serbien, Polen, Israel, Litauen och Belgien. Nio av tio rätt ikväll.


#Blogg100
67/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

33 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej :-) Jag är även med i kväll när det börjar om en timme. I kväll håller jag tummarna Norge kommer sig vidare

Olle B sa...

Då var det dags igen.
Men först Gina Dirawi med den breda Sundsvallsdialekten. :-)

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det kan nog gå vägen för Norge ikväll, om Agnete når ut genom kamerorna.

Olle B
För att inte tala om hur fin den är.

Kjell Sigbjørn sa...

Irland, Australien, Danmark, Irland och självklart Norge er mina favoriter denna kvällen.

Kjell Sigbjørn sa...

Förlåt Irland kom med två gånger

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag har nog bara Norge och Australien som favoriter så här innan tävlingen kommit igång.

Olle B sa...

Har bara hört Australiens bidrag innan.
Så jag får väl avvakta med favoriter.

Kjell Sigbjørn sa...

Ska plocka ut tio av låtarna som jag tror går vidare till den stora finalen när vi har sett dom 19 som tävlar i kväll

Kjell Sigbjørn sa...

Nej, nu har jag sett det också: vitryssland har tagit med Vargen upp på scenen i Eurovision Song Contest

Olle B sa...

01. Lettland Justs / Heartbeat OK

02. Polen Michal Szpak / Color Of Your Life Nej

03. Schweiz Rykka / The Last Of Your Kind Nej

04. Israel Hovi Star / Made Of Stars OK

05. Vitryssland IVAN / Help You Fly OK

Vonkis sa...

Heja Australien!

Kjell Sigbjørn sa...

Hänger mej med på Australien jag med :-)

Olle B sa...

Bättre startfält idag än i SEMI 1
Har redan 9 av 12.
06. Serbien Sanja Vučić ZAA / Goodbye (Shelter) OK

07. Irland Nicky Byrne / Sunlight OK

08. F.Y.R. Makedonien Kaliopi / Dona NEJ

09. Litauen Donny Montell / I´ve Been Waiting for This Night OK

10. Australien Dami Im / Sound Of Silence OK

11. Slovenien ManuElla / Blue And Red OK

12. Bulgarien Poli Genova / If Love Was A Crime OK

Vonkis sa...

Olle B
Oj, jag har 7 (och en halv) som nog skulle kunna gå till finalen.

Olle B sa...

Jahaja det här blir ju 14 av 18.
Då får jag sortera.

13. Danmark Lighthouse X / Soldiers Of Love OK (med tvekan)

14. Ukraina Jamala / 1944 OK

15. Norge Agnete / Icebreaker OK

16. Georgien Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz / Midnight Gold OK (med tvekan)

17. Albanien Eneda Tarifa / Fairytale NEJ

18. Belgien Laura Tesoro / What´s The Pressure OK

Olle B sa...

Olles lista.
Lettland
Israel
Vitryssland
Irland
Australien
Slovenien
Bulgarien
Ukraina
Norge
Belgien

Vonkis sa...

Lettland, Israel, Serbien, Australien, Slovenien, Bulgarien, Ukraina, Georgien, Belgien och Norge eller Polen tror jag på.

Kjell Sigbjørn sa...

Hade för mig att det var 19 länder (som jag hade på min lista) som skulle tävlat i kväll, efter å ha kollat lite på nätet «RUMÄNIEN» som egentligen skulle ha startnummer 13 blev diskad.

Rumänien skulle ursprungligen ha deltagit, men tvingades bort från tävlingen på grund av att landets nationella TV-bolag TVR hade obetalda skulder till EBU. Den 22 april 2016 blev istället TVR av med sitt medlemskap i EBU på grund av obetalda skulder på ca 10 miljoner euro till EBU.

Kjell Sigbjørn sa...

Här mina tio låtar jag tror går vidare til den stora finalen på lördag:

- Lettland
- Schweiz
- Vitryssland
- Irland
- Litauen
- Australien
- Bulgarien
- Danmark
- Norge
- Belgien

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Skrev om Rumänien i början av det här inlägget. Tråkigt att de inte kunde vara med i år dock.

Kjell Sigbjørn sa...

Vponkis: Var så upptagen vad du skrev om låtarna så jag såg inte innledningen a blogginnlägget

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Så kan det gå :-)

Olle B sa...

Vonkis 9 rätt
Olle 6 ätt
Kjell Sigbjörn 5 rätt

Vonkis outstanding som vanligt

Vonkis sa...

Nio av tio rätt ikväll, missade Litauen.

Kjell Sigbjørn sa...

Jag hade 5 av 10

Tyvärr är NORGE ute av dansen! Sverige ända landet från dom nordiska länderna på lördag!

Olle B sa...

Inget Nordiskt land idag heller.

Vonkis sa...

Tråkigt med Norge men jag tror det var tempoväxlingen som ställde till det för Agnete.

Olle B sa...

Tack för ikväll. Sörs nog på lördag.

Vonkis sa...

Vi sörs kanske två gånger då på lördag :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Det tror jag också Vonklis :)

Kjell Sigbjørn sa...

Vi hörs igjen i den stora finalen lördag! Det är då det gäller

Kan tyvärr inte va med när «Melodikrysset» på förmiddagen sänds från Kungsträdgården i anledning av Eurovision Song Contest-yra i Stockholm den här veckan, jag jobbar tyvärr då!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Vi får göra vårt bästa utan dig på krysset då.

Kjell Sigbjørn sa...

Bra :) lysnar i efterhand jag på eftermiddagen