lördag, maj 22, 2021

ESC 2021 Finalen

Välkommen till Eurovisionsbloggen


Tiden går fort när man har roligt, det är dags för finalen av 2021 års Eurovision Song Contest.

Vad tror jag då om kvällen. Till att börja med är det ganska många år sedan tävlingen kändes så här pass öppen utan en klar favorit. Jag tror att segern kommer stå mellan Italien och Schweiz, Malta får nog nöja sig med tredjeplatsen trots det stora favoritskapet inför tävlingen. 

I skiktet efter kommer nog Frankrike, Cypern, Island, Ukraina och Litauen. Serbien skulle kunna få många balkan-röster och därmed också gå rätt bra. Ryssland är svårbedömt, kanske är låtens budskap om att bryta stereotypa könsmönster och sångerskans kamp för hbtq lite för magstarkt i mer ortodoxa länder. Å andra sidan brukar sådant gå hem i andra delar av Europa så vem vet.

Däremot tror jag vi ska vara glada om Tusse och Sverige kommer topp 10 ikväll. Eurovisionsfansen är lite trötta på Sverige, det har vi sett de senaste åren där publiken gett oss betydligt lägre poäng än jurygrupperna.

Snygg öppning och en bra variant av den eviga flaggparaden, men Sverige får ta på sig den här långa öppningen eftersom den genomfördes i Malmö 2013 första gången.

Bäst hittills är nog Christer Björkmans fniss när Edwar af Sillén sa att han kallar Irland  för djävulen i Eurovision.

01. Cypern
Elena Tsagrinou - El diablo
En superstart på finalen. Tydligen hade jag missat att skriva med Cypern i min införgissning, det är fixat nu. Det här är bra, proffsigt, säkert och snyggt. Cypern borde komma högt upp.

02. Albanien
Anxhela Peristeri - Karma
Jag brukar gilla Albaniens bidrag, så också i år. Tyvärr tror jag att den här försvinner lite i mängden.

03. Israel
Eden Alene - Set me free
Åh nej, hon missade tonen, men imponerande röst ändå.

04. Belgien
Hooverphonic - The wrong place
Kompetent men tråkigt. Får rapporter att sångerskan ser ut som häxan surtant.

05. Ryssland
Manizha - Russian woman
jag är inte direkt ett fan av idén att esc skulle arrangeras i Ryssland igen. Men nog vore det ett finger åt Putin om Manizha vann.

Och det där med ryska körer, jädrans så effektiva de är.

för den yngre målgruppen är det här läskigt och gör ont att titta på. 

06. Malta
Destiny - Je me casse
Låten är rätt bra och Destiny har en sjujäkla röst men det saknas något som jag inte kan sätta fingret på.

07. Portugal
Black Mamba - Love is on my side
Det här gillar jagskarpt, skulle nog kunna lyssna på en hel skiva med Black mamba men jag befarar att jag inte är i majoritet kring den saken bland de som röstar i eurovision.

08. Serbien
Hurricane - Loco loco
De märks att de i grunden är soloartister för de är så otroligt osynk i dansen. Men roligt har de uppenbarligen ändå och det kan man komma långt på.

Visst är det lite Macarena versen?

09. Storbritannien
James Newman - Embers
Ja, det är i alla fall inte det sämsta Storbritannien skickat de senaste åren, men hur tänkte man med jättetrumpeterna på scenen? Tycker nog att det här låter lite för mycket 90-tal.

10. Grekland
Stefania - Last dance
Stefania kändes betydligt säkrare idag än hon gjorde i semifinalen, det känns som att hon sätter kamerorna betydligt bättre nu. Det här kan bli farligt, även om produktionen sjabblade en del med effekterna.

11. Schweiz
Gjons Tears - Tout l'univers
Det här numret är snudd på perfekt, förutom möjligtvis kläderna då men det är ju en skitsak i sammanhanget.

12. Island
Dadi og Gagnamagnid - 10 years
Jag blir så glad av det här numret. Kul grej att fans är med och körar lite. Undrar om Island, Finland eller Norge blir bästa Nordiska land i år.

Blandade reaktioner från juniorerna. Den ena gillar det INTE, enligt den andra var Island jättehärligt. Att Island skulle vara en sådan vattendelare.

13. Spanien
Blas Cantó - Voy a quedarme
Vad ska man säga? En ganska typisk ballad i de här sammanhangen, månen var stor och snygg.

14. Moldavien
Natalia Gordienko - Sugar
Det är ändå ganska imponerade att kunna sjunga så här falskt för miljoooner människor och ändå se så nöjd ut.

15. Tyskland
Jendrik - I don't feel hate
Från början var det där v-tecknet ett långfinger, men sådana obscena saker får inte synas i bild för EBU, så det blev att ändra dräkten.

16. Finland
Blind Channel - Dark side
På tal om att peka finger. Blind Channel sjunger om just det, men eftersom de då inte får peka finger på scenen har de istället målat mittfingret rött.

17. Bulgarien
Victoria - Growing up is getting old
Snyggt och genomtänkt. Det är riktig sand som rinner från taket.

18. Litauen
The Roop - Discoteque
Oj, hör ni hur publiken klappar med. Är det kvällens tydligaste publikstöd så här långt?

Jag älskar det här!

19. Ukraina
Go A - Shum
Det här numret alltså, det är på riktigt underbart.

20. Frankrike
Barbara Pravi - Voilà
Det blir inte franskare än så här och det menar jag inte som något dåligt.

Det här var ett bra framträdande, kanske pressar sig Barbara förbi Malta i resultatlistan.
 
21. Azerbajdzjan
Efendi - Mata Hari
Kommer på mig själv med att sakna Turkiet i tävlingen.

22. Norge
Tix - Fallen angel
Den här har vuxit hos mig.

Enligt en av juniorerna var de här djävlarna bättre än nummer ett.

23. Nederländerna
Jeangu Macrooy - Birth of a new age
Nej, Nederländerna vill inte arrangera Eurovision igen nästa år.

24. Italien
Måneskin - Zitti e buoni
Italien har varit favorittippad flera gånger sedan de kom till baka till ESC, så även i år och jag förstår varför.

Det är inte vem som helst som kan bara sådana där kläder som sångaren i Måneskin gör. Attan i mattan alltså. Det blir inte lätt för Tusse att följa på det här.

25. Sverige
Tusse - Voices
Bra jobbat Tusse! Rösten höll tack och lov. Mitt favoritmoment är när dansarna går förbi  Tusse som står still.

26. San Marino 
Senhit feat. Flo Rida - Adrenalina
Inresereglerna till Nederländerna säger att den som reser in i landet måste sitta i karantän i 10 dagar. Man kan korta ner karantänen om man tar ett test dag fem. Ska vi verkligen tro att Flo Rida har suttit i karantän i minst fem dagar för att tävla i Eurovision?

Den Nordiska kampen tror jag kommer sluta med Finland som etta, Island tvåa, Norge trea och Sverige fyra.

Jag gillar Nikkies tutorials.

Härligt att de kunde både pussas och kramas där i bilen...

Den här finalen har varit ovanligt bra, jag inser att det faktiskt bara är fyra bidrag jag absolut inte vill ska vinna, Storbritannien, Moldavien, Nederländerna och San Marino. Så brukar det absolut inte se ut.

Av de sex senaste finalerna har Måns deltagit vid fem. Han vann 2015, programledde 2016. Vid finalen i Kiev 2017 var han med i några sketcher och 2019 var han med i mellanakten i finalen i Jerusalem, och så är han med nu. Det är bara portugiserna som inte ville att han skulle vara med när de arrangerade tävlingen.

Åh, Sandra Kim!

Enligt tablån ska programmet sluta om fem minuter...

Röstningen

Israel
Sverige 0p
Schweiz 12p

Polen
Sverige 0p
San Marino 12p

San Marino
Sverige 0p
Polen 12p

Albanien
Sverige 0p
Schweiz 12p

Malta
Sverige  8p
Albanien 12p

Estland
Sverige 0p
Schweiz 12p

Nordmakedonien
Sverige 3p
Serbien 12p

Azerbaijan
Sverige 5p
Ryssland 12p

Norge
Sverige 10p
Malta 12p
Norge nollade Finland.

Spanien
Sverige  0p
Frankrike 12p

Österrike
Sverige 0p
Island 12p

Storbritannien
Sverige 0p
Frankrike12p

Italien
Sverige 0p
Litauen 12p

Slovenien
Sverige 0p
Italien 12p

Grekland
Sverige 0p
Cypern 12p

Lettland
Sverige 0p
Schweiz 12p

Irland
Sverige 0p
Frankrike 12p

Moldavien
Sverige 0p
Bulgarien 12p

Serbien
Sverige 4p
Frankrike 12p

Bulgarien
Sverige 0p
Moldavien 12p Herre Gud.

Cypern
Sverige 0p
Grekland 12p

Belgien 
Sverige 4p
Schweiz 12p

Bara nio poäng till Norge än så länge.

Tyskland
Sverige 4p
Frankrike 12p

Australien
Sverige 0p
Malta 12 p
Tror det är första gången Sverige inte får några poäng från Australien.

Finland
Sverige 5p
Schweiz 12p

Portugal
Sverige 0p
Bulgarien 12p

Ukraina
Sverige 0p
Italien 12p

Island
Sverige 0p
Schweiz 12p
Noll till Sverige från Island.

Rumänien
Sverige 0p
Malta 12p

Kroatien
Sverige 0p
Italien 12p

Tjeckien
Sverige 0p
Portugal 12p

Georgien
Sverige 0p
Italien 12p

Litauen
Sverige 0p
Ukraina 12p

Danmark
Sverige 2p
Schweiz 12p

Ryssland
Sverige 0p
Moldavien 12p
Nu har alltså Moldavien fått två 12:or

Frankrike
Sverige 1p
Grekland 12p

Sverige 
Kom igen nu Carola, ge poängen.
Malta 12p

Schweiz
Sverige 0p
Frankrike 12p

Nederländerna
Sverige 0p
Frankrike 12p

Jag hade faktiskt trott att Sverige skulle gå hem bättre hos jurygrupperna.

Storbritannien 0p
Tyskland 0p
Spanien 0p
Nederländerna 0p
Norge 60p
Serbien 82
Albanien 35
Azerbaijan 33
San Marino 13
Sverige 63 
Cypern 44 
Moldavien 62
Litauen 165!
Belgien 3
Israel 20
Finland 218!
Grekland 79
Ukraina 267!
Ryssland 100
Portugal 27
Bulgarien 30
Island 180
Italien 318!
Malta Behöver 317 för att gå förbi Italien, fick bara 47 poäng!!!
Frankrike behöver 277 för att gå om Italien, fick 251 poäng.
Schweiz behöver 258 för att gå om Italien, fick 160 poäng

Sverige utanför topp 10 på plats 14.

Grattis till vinsten ITALIEN!


92 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag kommer förstås att ha ESC påslaget, men kanske läser jag min bok under tiden. Jag behöver bara höra så pass mycket att jag kan chatta med barnbarnet. Och dig...

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan 😇
Snart en timme till det hela börjar, klockan blir väl nästan 1 ingen vinnaren är klar

Vonkis sa...

Bloggblad
Alla sätt att titta på ESC är bra :-)

Kjell Sigbjørn
Tyvärr har du nog rätt, röstningen brukar alltid dra ut på tiden.

Bloggblad sa...

Så tjusig inledning och presentation! Det bådar gott.

Kjell Sigbjørn sa...

Då var vi gång, Rena olympisks invigningen tog litt tid.

Vonkis sa...

Bloggblad
Det gör det sannerligen.

Kjell Sigbjørn
Men vi är ändå på tredje låten 18 minuter in :-)

Bloggblad sa...

Belgien var bra!

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
...och lite reklamepauser for dom länder som har det...får vi se nåt pausinslag...kommer nu och då under kvällen...drar även ut på tiden...

Annis sa...

God afton musikvänner! Min favorit hörde vi nyss... Belgien :-)

Bloggblad sa...

Portugal låter bra. Helt i min tantsmak. Den kan jag ha i öronen på mina långpromenader.

Andelieb sa...

Jag tittar med de två yngsta. Vi får se hur länge de orkar :) missade andra semin så några låtar är nya, vilket faktiskt är ganska kul. Håller med dig om Maltas bidrag. Något fattas.

Vonkis sa...

Bloggblad
jag tycker att deras bidrag blir lite tråkigt. Å andra sida älskar jag Portugals så, jag är inte så konsekvent i mitt omdöme :-)

Kjell Sigbjørn
Men värst är röstningen.

Annis
:-)

Versch sa...

Oj, oj, oj! Tycker vi lika!?
Portugals bidrag gillar både jag och mannen.
Tycker även att Cyperns bidrag var ganska bra.

Kjell Sigbjørn sa...

Läste på lite om reglerna. Bidragen får max vara i 3 minuter. Med en minuts mellanrum mellan bidragen och ett par break på fem minuter bör Tusse göra entré kl 22:52.

Kjell Sigbjørn sa...

Storbritannien är ju inte direkt kända för att placera sig superbra i Eurovision. James Newman ligger just nu på en 21:a plats, enligt oddsen.

Annis sa...

Aj Aj, UK:s låt nu är verkligen inte bra. Han sjunger illa... enligt mig :-)

Vonkis sa...

Andelieb
Susaz och barnen skulle se fram till att omröstningen startar, de var inte så intresserade av vem som kommer vinna :-)

Versch
Men vad är det som händer? Är det här den yttersta tiden 😉

Kjell Sigbjørn
Oj jäklar, det var ambitiöst av dig :-)

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
de brukar väl hamna bland de fem sista.

Annis
Jag tycker nog att rösten är rätt skaplig men resten av låten och numret suger rätt ordentligt.

Versch sa...

Haha....måste vara så. 😂😉

Greklands bidrag var också helt ok.

Vonkis sa...

Versch
👍

Annis sa...

Schweiz verkar inspirerad av Bron-musiken :-D

Andelieb sa...

Blir nog något liknande här. Om de orkar så länge. 10-åringen tyckte Grekland var helt ok. Jag har ännu ingen superfavorit, direkt.

Vonkis sa...

Annis
Ja jäklar, där sa du något.

Andelieb
Grekland verkar falla juniorerna i smaken :-)

Annis sa...

Oj vad jag gillar Islands sound! Den kan få vinna.

Kjell Sigbjørn sa...

Sympatiska Island känns som ens kompisar, och vem vill inte rösta på kompisar? Men om förra årets låt, så är detta den något svagare uppföljaren.

Andelieb sa...

Barnen diskuterar nu om spanjorens "måne" skulle kunna trilla ner och träffa honom i huvudet som klockan i filmen Coco.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ja, den förra var bättre och genuinare på något vis.

Andelieb
Det är en jätteballong (eller badboll om man så vill) som de blåser upp när de hissar upp den i taket inför Spaniens framträdande. Sedan ska de hinna tömma den när ballongen ska ner igen, innan nästa artist ska fram.

Bloggblad sa...

Barnbarnet är såld på Schweiz. Det missade jag. Satt vid datorn.
Tysklands är rätt catchy!

Bloggblad sa...

Tyska killen påminner om ”vår” Peter Johansson.

Kjell Sigbjørn sa...

Just det i den tyska musikvideon är det ett långfinger som skuttar runt, men på grund av EBUs regler så har de ändrat till ett segertecken. Men ja, det ser ju fortfarande väldigt mycket ut som ett långfinger emellanåt.

Bloggblad sa...

Har du genuskoll? Utan att ha räknat, tycker jag att det verkar ganska jämnt.

Vonkis sa...

Bloggblad
Troligtvis är Schweiz den främsta utmanaren till Italien om segern.

Ja, just, det är där jag känner igen honom ifrån!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det gör det :-)

Bloggblad
Nej, det har jag inte kollat, än :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Nu får ni hålla i er där hemma och sätt inte i halsen när Finlands Blind channel kliver upp på scenen och bokstavligen river av "Dark side".

Andelieb sa...

Vonkis: Det var ungefär där diskussionen landade faktiskt. Tur för spanjoren att det stämde.

Kjell Sigbjørn sa...

Finland är bra, mycket bra tempo och rytm blir bättre för varje gång jag hör den

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ha ha ha

Andelieb
👍

Bloggblad
Efter en snabbtitt i starlistan lutar det mot övervikt av kvinnliga solister.

Andelieb sa...

Jag ska erkänna att Tyskland fick mig att le i alla fall.

mossfolk sa...

Din kommentar om Moldavien 😂🤣😂 (jag håller med. Är fortfarande besviken över att det var de som gick vidare och inte Danmark) Hittills håller jag på Schweiz.

Vonkis sa...

Andelieb
Det är nog så viktigt det :-)

mossfolk
Det är alltid kul att kunna sprida glädje :-)

Andelieb sa...

6-åringen kallar littauens artist för kycklingen. Både pga klädsel och rörelsemönster enligt henne själv.

Vonkis sa...

Andelieb
Ha ha ha

Vonkis sa...

Vad tror ni, är det muppar eller papegojor som offrats till den ukrainska sångerskans kläder? Eller är det kanske han i Monters Inc som gått åt?

Bloggblad sa...

Ukraina stressar mig. Tempoökningen mot slutet ger mig ångest…

Frankrike gillar jag - jag gillar alltid ballader!

Bloggblad sa...

Fy farao! Nu gjorde även fransyskan en tempoökning 😵‍💫

Kjell Sigbjørn sa...

Bloggad
Frankrike kommer högt på listan i kväll tror jag

Kjell Sigbjørn sa...

Mata Hari....hm...komm till att tänka på Norge hadde en låt som också het Mata Hari i 1976 som den gång sjöngs av Anne-Karine Strøm. Den kom heltt sist det året.

Kjell Sigbjørn sa...

Nu har det blivit dags för norska Tix med "Fallen angel". Vad tänker ni om den här låten då...?
Jag gillar den

Kjell Sigbjørn sa...

Tix berättade i intervjun att han och Tusse blivit bra vänner och att de som sitter i arenan förmodligen hör honom sjunga högre än Tusse på scen eftersom han vrålar med i texten från green room.

mossfolk sa...

Jag tycker att Fallen angel blir bättre för varje gång man hör den.

Versch sa...

Norges bidrag var riktigt trallvänlig. Gillar den.

Andelieb sa...

Jag håller med junioren ang. Norge.

Kjell Sigbjørn sa...

Mossfolk
😇👍

Andelen
😇👍

Versch
😇👍

Bloggblad sa...

Norges Tix är kanon!
Men jag får frossa när svenske speakern säger: ”klasskamraterna retade honom för sina tics”.
Hur kan man reta någon för sitt eget problem????

Mer grammatik åt folket!

Kjell Sigbjørn sa...

Bloggbad
😇👍

Kjell Sigbjørn sa...

Tusse på scenen nu.... Okej... djupa andetag nu gänget...

Bloggblad sa...

Tusse är ju så bra!

Versch sa...

Heja Tusse!
Det där gjorde han bra! 😍🇸🇪

Versch sa...

Mina favoriter bortsett från Tusse är:
Portugal, Norge, Cypern och Grekland.

Kjell Sigbjørn sa...

Då var 26 låtar klara, og då gissar jag på dom tre land som kommer att knivas om topp:

ITALEN
FRANKRIKE
MALTA

Av dom nordiske kommer Island före Sverige, därefter Norge!

NU ÄR DET BARA Å RÖSTA!

Jag röster från Norge på Tusse!!!

Kjell Sigbjørn sa...

Glömde Finland en plats mellan Island och Sverige

Annis sa...

Norges var inte alls dum heller.

Bloggblad sa...

Kommer alla mina kommentarer in dubbelt? Nog för att tjat ingår i mitt tidigare yrke, men jag har försökt avvänja mig.
Jag har röstat på Norge- en gång … om det inte gick in dubbelt…

Vonkis sa...

Bloggblad
Jag inser att jag har många bidrag som jag gillar ikväll, Ukraina är ett av dem. Frankrike kan nog bli riktigt farligt, trots tempoökningen :-)

Kjell Sigbjørn
Vi får se om det går bättre för årets version :-)

Norge har vuxit hos mig men ni blir nog tyvärr bara trea i den Nordiska kampen. Det är så fint när artisterna blir vänner under tävlingen, att allt inte bara är rivalitet.

mossfolk
Samma för mig.

Versch
Tänk att vi tycker lika även om den!

Andelieb
Ha ha ha

Bloggblad
Ja du, det kan man verkligen fråga sig 😂

Kjell Sigbjørn
Snyggt gissat på tiden han skulle sjunga!

Bloggblad
Han är fantastisk. Det går inte att låta bli att tycka om honom.

Versch
Sannerlgien! Bäst när det gäller.

Kjell Sigbjørn
Jag är lite fundersam på Malta, de är nog topp fyra-fem men det saknas något i framträdandet för en högre placering.

Tack för rösten på Sverige.

Vonkis sa...

Annis
Verkligen inte

Bloggblad
Ha ha

Några har kommit dubbelt, jag kan ta bort dubbletterna om du vill.

Andelieb sa...

Frankrike, Italien eller kanske Tyskland kan jag tänka mig. Bulgariens hade något också.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Ja det var bra gissat 👍 jag hade tur där ja...

Det blir lång tid att vänta på röstningen, undrar om man ska hämta veckarklockan jag...hmmm...

Vonkis sa...

Andelieb
Näää, inte Tyskland. De andra har jag däremot inte emot om de vinner.

Bloggblad sa...

Äsch, strunta i att rensa. Jag har bara klickat en gång.
Nu räknade jag antalet kvinnliga frontpersoner och fick det till 13. Nöjd! Det var ju blandat baklm de flesta.

Kjell Sigbjørn sa...

Åh...Sandra Kim, ja ❤️ Jag var i Grieghallen i Bergen i Norge och satt bland publiken i 1986 då Sandra Kim vann tävlingen, det var en härlig kväll.

Vonkis sa...

Bloggblad
Jag var för snabb och har redan tagit bort dem, det var tre dubletter. Hoppas det inte gör något.

Kjell Sigbjørn
Men Åh!!!
Lyckos dig som var där!

Vonkis sa...

igt tablån ska programmet sluta 00:00.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Äntligt den svenska tablån ja
Fast enligt den norska tablån ska det sluta 00:45

Bloggblad sa...

SKIPPA ALLA ARTIGHETSFRASER! Lämna bara poängen. 😤

Vonkis sa...

Bara nio poäng till Norge än så länge från jurygrupperna :-(
Men Norge brukar få många poäng från tittarna.

Vonkis sa...

Bloggblad
Kan inte annat än hålla med.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det låter mycket rimligare. Men konstigt att det är olika sluttider i Norge och Sverige.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Jag är rädd det blir så här, som jag tippade för Norge.

Carin sa...

Förstår inte att Australien är med i Eurovision...

Annis sa...

Jätterolig kväll här inne på din sida Vonkis! Tack för snygga sammanställningar och kul kommentarer!
Nu orkar jag dock inte mer, utan släcker och får veta resultatet imorgon.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
:-(

Carin
Ja det kan man fråga sig.

Annis
Tack, det var roligt att höra
Sov gott.

Bloggblad sa...

Besviken 😞 jag tyckte Italiens låt lät lika tröstlöst jobbig som när sonen i tonåren gick loss på trumsetet i garaget…

Bloggblad sa...

Besviken 😞 jag tyckte Italiens låt lät lika tröstlöst jobbig som när sonen i tonåren gick loss på trumsetet i garaget…

Bloggblad sa...

Besviken 😞 jag tyckte Italiens låt lät lika tröstlöst jobbig som när sonen i tonåren gick loss på trumsetet i garaget…

Bloggblad sa...

Men hallå! Vad gör jag för fel????

Vonkis sa...

Ska skriva ett ett eurovisioninlägg om röstningen imorgon men lägger in rangordningen på hur tittarna röstade här nu om någon vill se :-)

Italien 318
Ukraina 267
Frankrike 251
Finland 218
Island 180
Litauen 165
Schweiz 160
Ryssland 100
Serbien 82
Grekland 79
Sverige 63
Moldavien 62
Norge 60p
Malta 47
Cypern 44
Albanien 35
Azerbaijan 33
Bulgarien 30
Portugal 27
Israel 20
San Marino 13
Belgien 3
Nederländerna 0p
Spanien 0p
Tyskland 0p
Storbritannien 0p

Vonkis sa...

Bloggblad
Jag vet inte vad som felas :-(

Men tänk att sonen hade eurovisionkvalitéer i tonåren :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Grattis Italien. Min nordiske gissning på blev som jag kom med innan tröskningen:
ISLAND - FINLAND - SVERIGE - NORGE

Tack för ikväll och GOD NATT

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Tack själv.
Det var ett starkt år i år, en annan gång tror jag att Tix hade fått bättre utdelning.

Bloggblad sa...

Det är bara när jag svarar i mobilen som det dubbleras, tror jag.

Jodu, sonen har slarvat bort sina musikaliska talanger, han har ett otroligt musiköra. Ja, eller två ... lärde sig alla pianoläxor utantill, så först efter ett par år märkte vi att han inte kunde läsa noter. När han var riktigt liten, kunde han alla musikvinjetter till vartenda program. Vi kunde nästan ha uppträtt med honom på circus. Vem som helst kunde säga ett program och han trallade vinjetten perfekt. Dallas, Falcon crest, diverse barnprogram och allt tänkbart.

Gitarr var han bra på, men jag tror inte att han spelar längre ... sjunger gör han inte heller... tyvärr.

Anni sa...

Vad hände egentligen med tevetablån som sa att programmet skulle vara slut vid midnatt? Varför var det så seeegt innan rösterna redovisades? Den timme SVT hade tagit bort (?) hade jag också kunnat vara utan.

Storbritannien har verkligen tagit Brexit på allvar :-D :-D :-D

Vonkis sa...

Bloggblad
Synd på sonens mello-chanser men vinjetterna kan det nog fortfarande bli något av. Anmäl till Talang vet jag :-)

Anni
Ingen aning. Programmet som skulle ha börjat 00:00 satte igång när finalen var klar men det kom inget meddelande om förseningen. Gissningsvis blev det något fel när de skrev tablån.

Det är väl röstsammanställningen som tar tid men på någe sätt borde tiden mellan sista bidrag och första jurygrupp kunna kortas ner. Betydligt.