söndag, maj 02, 2021

Den fyrahundrasjätte dagen: Ett foto i timmen söndag 2 maj 2021

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag fyrahundrasex i isolering. Vi har kommit till 2 maj och det är åter dags för Ett foto i timmen.

Kl. 07. Det kommer bli några timmar vid odlingslotten idag och då jag inte orkade förbereda pastasalladen igår blir det till att göra den tidigt på morgonen istället.

Kl. 08. Tittar på lite verktyg som kan behövas köpas in. Det växer en hel del kirskål på lotten så en maskrossticka kan det nog bli.

Kl. 09. Suzan och jag ska till min gamla kollega Ingrid. Vi ska byta plantor och fröer med varandra.

Kl. 10. Vi får en coronasäker visning av huset. Tänk att vara ett litet barn och ha det här att leka med! Jag hade kunnat tillbringa timmar här som barn.

Kl. 11. Här är hon, fina fina Ingrid som hörde av sig och undrade om vi inte ville ha några fröer och plantor av henne till vår odlingslott. Som ni ser har hon några fröer att välja bland.

Kl. 12. Vi är kvar hos Ingrid men ska strax åka. Först skulle vi bara gräva upp några aklejor.

Kl. 13. Det blev några timmar ute hos Ingrid så vi kände inte för att äta kall sallad och mackor till lunch, det fick bli lite mat från mackedonken istället.

Kl. 14. Då är det dags för dagens stora projekt. Vi ska skyffla jord bort från platsen där den tredje odlingslådan ska stå. Det är bara att sätta igång.

Kl. 15. Jag varierar mellan att luckra upp jord som Suzan skyfflar undan och att rensa bort den evinnerliga kirskålen. Gräslöken längst bort ska flyttas till ett annat ställe, lavendeln längst ner i bild ska flyttas till där gräslöken står nu.

Kl. 16. Skyfflandet är så gott som klart. Nu ska det byggas odlingslåda.

Kl. 17. Den är på plats! Inte precis exakt där den ska stå men det kan vi justera nästa helg (sa vi men ni vet hur det är, man ska bara flytta lite här, dra lite där, slå ner lite lite).

Kl. 18. Nu tutar jag i mitt eget horn (som man säger) men jag har nog lite av en talang för att dra upp revor av kirskål. Synd att det inte är något man kan åka runt på en folkparksturné för att visa upp och bli rik på. Nåja, kanske efter corona...

Kl. 19. När jag skjutsar hem Suzan ser vi en regnbåge. Lugn bara lugn, det var Suzan som fotade.

Kl. 20. Uppdaterar dagens inlägg och njuter av solnedgången utanför sovrumsfönstret.

Kl. 21. Efter tre dagar med arbete på odlingslotten är det väldigt skönt med en lång varm dusch. Kanske kan ni ana badrocken som hänger på dörren?

Kl. 22. Avslutar denna fotodag med att kika gärna in hos de andra som är med och fotar idag och skriva lite kommentarer. Ja, jag är trött som en gnu men har man inte en hårtork så får man hålla sig vaken en stund så att håret hinner torka lite innan man lägger sig.

11 kommentarer:

Versch sa...

Härligt med ännu en dag på odlingslotten! 😊
Kirskål är hemskt. Vi har också en del som växer in från grannens tomt. Det är nästan stört omöjligt att bli av med, särskilt då grannen inte gör så mycket åt det som finns på hens tomt. Försöker trötta ut det med gräsklipparen för att begränsa spridningen.

Annika sa...

Ha en trevlig dag på lotten, hoppas ni får fint väder och inte för kallt

Carin sa...

Jag täckte min kirskålsrabatt med flera lager tidningar. Täckte tidningarna m flis fr kompostkvarnen o ny jord på toppen! Kirsen gav upp o nu växer blommor där istället :)

Anni sa...

Det går inte att utrota kirskål så, du behöver täcka marken precis som Carin skriver. Eller bespruta.

Anonym sa...

Underbart med goa fina kolleger!
/Marianne

Versch sa...

Vilken härlig dag ni har haft! Trädgårdstema för hela slanten nästan. 😊👍🏻
Den där varma duschen måste varit ljuvlig efter en heldag utomhus.
Hoppas du inte kommer ha allt för ont i kroppen imorgon efter allt ert slit.

Anni sa...

Nu har jag sett slut på dagen - tänker att hur trött du än är måste detta vara rena himmelriket för dig efter ditt evighetslånga innesittande <3

Micke sa...

Mycket jobb blev det!
Ett riktigt dagspsss som man säger.

Tror det växer kirskål i stugan hos mamma också, men robotklipparen som går mycket gör inger kommer in/upp på tomten.

Ulrika sa...

Jag ÄLSKAR kroppsarbete, jag saknar det nåt så otroligt. Känslan efteråt. Tröttheten som är en sorts nöjd trötthet.

Vad fint det blev! :-)

Caroline sa...

Jösses vad mycket härligt trädgårdsarbete du hann med idag, och härligt väder också!
Själv har jag några pallkragar i min trädgård, men ingen kirskål som tur är.
Lade ut min dag från igår idag istället av olika orsaker.

Vonkis sa...

Versch
Låter frustrerande att grannen låter sin kirskål vara. Jag river upp det jag kommer åt och så får vi väl försöka ta så mycket vi kan vart efter. Vi har nästan bara mossa där vi inte odlar så jag vet inte hur mycket nytta gräsklipparen kan göra.

Annika
Temperaturen var för det mesta väldigt skön igår, snarare åt det lite för varma hållet ibland när man stod och grävde.

Carin
Just nu lutar det åt papperskassar och tidningar, förhoppningsvis ska det i alla fall försvåra för kirskålen att ta över.

Anni
Vi börjar med att täcka så gott vi kan.

Marianna
Sannerligen :-)

Versch
Du har helt rätt, dagen var härlig och duschen ljuvlig :-)
Kroppen har varit ganska bra idag, det är mest ryggen som bråkar.

Anni
Precis så är det, jag åker ut vid varje tillfälle som ges.

Micke
Det blev det verkligen :-)

Ulrika
Det är så befriande att komma ut och känna att jag klarar av mer än jag trott. Det går verkligen inte snabbt för mig, tre-fyra spadtag och så måste jag vila lite, men så härligt att klara av det. Och som du säger, tröttheten efteråt är skön den med.

Caroline
Var glad för att du slipper kirskålen!

Som vi brukar säga när vi löser Melodikrysset på lördagarna, Bättre sent än ännu senare.