tisdag, maj 18, 2021

ESC 2021 Semifinal 1

Välkommen till Eurovisionsbloggen


Äntligen har det blivit dags för Eurovision Song Contest igen, som jag längtat och väntat! Årets tävling avgörs i Rotterdam och det kommer finnas publik på plats! Max 3 500 personer med negativa covidtest (åt det positiva håller som Trump sa) kan sitta i arenan.

På grunda av reserestrikyioner till följd av orsak är inte Australiens artist Montaigne på plats utan tävlar live-on-tape. Ikväll kommer även en av de största förhandsfavoriterna tävla, nämligen Maltas Destiny som ställer upp med en låt som ratats av Melodifestivalen minst en gång. Tyvärr är inte Tusse favorittippad, Sverige har hållit sig runt plats 12 på betinglistorna, så dåligt brukar vi inte ligga. Lägg sedan till att Tusse har haft problem med rösten under repetitionerna så vi får se till att hålla tummarna för honom ordentligt ikväll.

Nog blir man lite glad av att höra publikjubel och veta att det inte är burkljud.

01. Litauen
The Roop - Discoteque
De har väldigt gula kläder på sig. 
En bra början på tävling, jag blev glad och sitter och gungar med.

02. Slovenien
Ana Soklic  - Amen
Håller sig till huvudformuläret när det gäller ballader i Eurovision.

03. Ryssland
Manizha - Russian woman
Anar jag lite klänningsinspiration från Melodifestivalen 2009, Velvet med The Queen? Det här var ju bättre än jag vågat tro på. Pampigt men inte på ett snaskigt och överdrivet sätt.

Oj, rösten håller inte riktigt. Så jäkla tråkigt för Tusse men han ger verkligen allt han har.

04. Sverige
Tusse - Voices
Tusse är fantastisk men jag gillar inte riktigt ljuset, det här numret ska vara mörkt och nära.

05. Australien
Montaigne - Technicolour
Lite roligt hade det varit om de satt dit ett kattfilter...
Nja, lite för mycket av krimskrams och för lite power i själva framträdandet. Men Australien brukar gå bra så det kan bli en finalplats ändå.

06. Nordmakedonien
Vasil - Here I stand
Nej, det här faller mig inte alls i smaken.
Lite mer inspiration från Melodifestivalen? Den här gången från 2020 och Bulletproof med Dotter.

07. Irland
Lesley Roy - MAPS
Men jäklar vad grejer på scenen att hålla reda på. Det tar nästan fokus från sången. Men roligt med lite analoga lösningar bland alla ledskärmar.

Helt ok men känns lite forcerat och stressigt.

08. Cypern
Elena Tsagrinou - El diablo
Alltså, hon sjöng samtidigt som hon stod i brygga! Jag är i alla fall imponerad. Det här vafr ett riktigt snyggt nummer och refrängen sätter sig rätt snabbt. Det här kan bli farligt.

09. Norge
Tix - Fallen angel
Nja. Norge kan nog tjäna på att de ställer upp med en lugnare låt, de andra balladerna har inte varit så bra. Det här är dock lite slätstruket trots alla maffiga vingar. Men stabil sång och det kan man komma långt på i esc.

10. Kroatien
Albina - Tick-tock
Ge mig lite 80-talsbeat och jag är såld. Dessutom roligt att hon sjunger på både engelska och kroatiska.

11. Belgien
Hooverphonic - The wrong place
Nej vet ni vad. Jag började tänka på något annat och kollade på twitter under det här numret. Låten är i en stil jag brukar gilla och de är inte alls dåliga men det här kändes off på något sätt.

12. Israel
Eden Alene - Set me free
Ja, läget i Israel är skrämmande men vi ska faktiskt inte skylla Eden för vad regeringen i hemlandet håller på med.

Älskar håret! Och jäklar att hon tog den där tonen, imponerande.

Men snälla nån, Måns Zelmerlöw är med i eurovision song contest igen! Har han varit med varje år sedan han vann?

13. Rumänien
Roxen - Amnesia
Ligger hon inte helt fel tonmässigt?
Det här var verkligen inte bra.

14. Azerbajdzjan
Efendi - Mata Hari
Stabilt och helt ok, varken mer eller mindre.

15. Ukraina
Go A - Shum
Men det här var ju bra! Knasigt och underbart. Det lutar lite åt att Ukraina kan få min röst ikväll.

16. Malta
Destiny - Je me casse
Låten är bra, snärtig och sätter sig men jag tycker fortfarande att sångerskan saknar energi på scenen. Det känns lite som när Britney Spears dansar nu för tiden om ni förstår vad jag menar. Men det här är självklart ett finalbidrag.

Jag tror att Litauen, Ryssland, Sverige, Cypern, Kroatien, Ukraina och Malta är rätt säkra till finalen. Sedan kan nog Norge, Irland, Israel, Belgien och Azerbajdzjan göra upp om de tre sista platserna.

Är det bara jag som reagerar på hur nära publiken sitter varandra och hur dansarna i mellanakten verkligen klättrade på varandra? Jag har uppenbarligen blivit distansskadad det här året.

Det här att Johnny Logan ska gå runt ett slags digitalt hus som visar klipp på eurovisionvinnare och se tagen och nostalgisk ut, det var...intressant?

Lite taskigt att John Lundvik fick illustrerar att inte vinna. Men mest roligt ändå.

Nederländerna vill inte vinna i år.

Till final
Då får vi se hur det blir.
Norge, kul!
Israel, helt ok.
Ryssland, bra!
Azerbajdzjan, ok.
Malta, helt enligt planen.
Litauen, ja!
Cypern, bra!
Sverige, äntligen!
Belgien, rätt ok, då tog de nog Kroatiens plats.
Ukraina, ja!

Den enda av mina självklara som inte kom vidare var Kroatien, tråkigt men absolut ingen katastrof.

Tack för ikväll hörni, vill ni så ses vi här igen på torsdag och semifinal två.

42 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej och hå i stugan
Snart dags för den första semifinalen.
Jag håller tummarna för Norge och Sverige ikväll

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Både Norge och Sverige verkar behöva alla tummar de kan få om man ska gå på odds och införsnack 😕

Bloggblad sa...

Jag ska titta eftersom jag inte har något bättre för mig. Har hunnit ALLT … näe nu ljög jag. Ringblomsfröna måste ner i jorden ikväll.

Vonkis sa...

Bloggblad
Jag kom precis ihåg att blommorna på balkongen behövde komma in så jag hann få in allt innan semifinalen börjar. Kommer barnbarnet titta ikväll eller blir mobilen tyst?

Bloggblad sa...

Mobilen plingar ideligen. Hon tror på Malta.
Tror du på frost i natt?

F.ö. tycker jag att det är pinsamt att programledaren kallar Tusse för Tysse! Tur att inte hon inte kallar honom Tutte.
På öschöttska blir Farah Fåååra, vad skulle hon gilla det?

Bloggblad sa...

Eller det kanske blir Fareh …

Bloggblad sa...

Roligt att se lajvpublik - lättare för programledarna när de får gensvar direkt!

Kjell Sigbjørn sa...

Malta är den största favoriten tippat av många

Bloggblad sa...

Roligt att se lajvpublik - lättare för programledarna när de får gensvar direkt!

Kjell Sigbjørn sa...

Har sätt alla videorna på Youtube här om veckan, lite av varje vi får se kan jag lova är

Bloggblad sa...

Åh, den gula kostymen! 🤩 Jag ska sy en sån till min man!

Bloggblad sa...

Åh, den gula kostymen! 🤩 Jag ska sy en sån till min man!

Vonkis sa...

Bloggblad
Jag gillade Malta första gångerna jag hörde låten men framträdandet under repetitionerna har varit lite sisodär. Jag hade förväntat mig lite mer umpf av sångerskan. Av det jag sett har hon mest stått still och viftat på händerna.

En del ljud kan ju vara svåra att få rätt på en del dialekter men nog borde hon ha kunnat få till ett ou i alla fall.

Förhoppningsvis slipper vi frost i natt, prognosen säger att det ska vara 8-7 grader varmt men man vet ju aldrig.

Kjell Sigbjørn
Malta har tappat lite under repetitionerna men det verkar som de tog igen lite av favoritskapet efter gårdagens genrep.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Håller med att dej att det är lite mörkt, annars bra främförande

Bloggblad sa...

Jag tyckte Tusses nummer var bra, men varför stod han framåtvikt som om han hade ryggskott?

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag tycker alltså att numret ska vara mörkare, att det är för många lampor och vida vinklar.

Bloggblad sa...

Jag älskar ballader, men nordmakedoniens var i mesta laget.

Vonkis sa...

Bloggblad
Tror för övrigt att din make skulle bli urfin i sån där gul kostym!

Det där musikalbombastiska, nej det var inget vidare.

Kjell Sigbjørn sa...

Irländarna kommer inte att kamma hem den 8 segern,

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag håller med dig. Men kanske kan det räcka till en finalplats?

Kjell Sigbjørn sa...

Lite strul med scenen - inte bra i 2021

Anonym sa...

Tittar lite på sidan om.
Viss missade Tusse lite på tonerna? Frågar en tondöv.
Tycker nog att svenska koreografin var bättre liksom kläderna.
Men hoppas han komme4 f4am till finalen.
Marianne

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Nog känns det lite amatörmässigt mellan varven. Vi får hoppas att det blir bättre nu.

Marianne
Rösten sprack lite i slutet men lät mer ansträngd än falsk skulle jag nog säga.

Kjell Sigbjørn sa...

Vad tycker ni om Norges sångfågel?
Jag gillar den här låten, så får vi se hur det går ut över kvällen!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag är lite kluven till den. Den var absolut inte dålig men det saknades något som jag inte kan sätta fingret på.

Kjell Sigbjørn sa...

Vi kan vara glad inte tävlingen hade gått i Israel, då hade det inte blivit nån tävling, med tanken hur läget är i dag i Israel

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Nej, det hade nog inte gått ur säkerhetssynpunkt.

Bloggblad sa...

Maltatjejen är bra! Fartig utan den hysteriska stressen i Ukrainas som jag inte gillade.
T.o.m. mitt barnbarn tycker att många låtar låter likadant.
Jag surfar och tänker på annat.

Kjell Sigbjørn sa...

GISSAR DOM HÄR 10 LÄNDERNA GÅR TILL FINAL PÅ LØRDAG:

• MALTA
• CYPERN
• LETTLAND
• UKRAINA
• RYSSLAND
• SVERIGE
• NORGE
• KROATIEN
• AZERBAJDZJAN
• BELGIEN

INTE VIDARE:

• RUMÄNIEN
• ISRAEL
• AUSTRALIEN
• IRLAND
• NORDMAKEDONIEN
• SLOVENIEN

Vonkis sa...

Grattis Norge!

Kjell Sigbjørn sa...

Kroatien och Israel byte plats på min lista

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
GRATTIS SVERIGE

Bloggblad sa...

Vilken tur att vi kom med!

Han har förresten varit helt gulklädd på fest. Han var Herr Kantarell i gult regnställ och kantarellhatt av kräppapper - och viftade med en spor …

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Snyggt gissat!

Vonkis sa...

Bloggblad
Du förstår väl att jag vill se bild på Herr kantarell?
😂

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Hade tur Där ja.

Då hörs vi på torsdag igen på torsdag
Då är det Finland,Island och Danmarks som gäller

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
👍

mossfolk sa...

Ganska förväntade låtar vidare till final. Ett bra startfält tycker jag.
Kul med publik (och ja, distansskadad var ett bra ord -det har ”drabbat” många av er som haft/har möjlighet att följa restriktionerna under pandemin).
Kul att Tusse gick vidare.
Hela alltihopet skulle gärna kunna få vara en timme tidigare.
/Kvällstrött tant två timmar efter läggdags 😉

Andelieb sa...

För mig är inte Maltas låt något speciellt men det har aldrig hindrat låtar från att vinna esc tidigare 😉. Ska jag välja någon från igår hade det faktiskt blivit Makedonien. Men får jag bara välja av de som gick vidare blir det nog Ukraina.

Vonkis sa...

mossfolk
Jag håller med om att det var ett bra startfält i den första semin, tyvärr blir det lite sämre på torsdag.

Visst blir det sent när sändningen börjar först kl. 21, och på lördag ska de klämma in 26 bidrag och den evighetslånga röstningen, jag är glad om vi har en segrare innan midnatt.

Andelieb
Smaken är sannerligen som röven, klöven. I min bok var bara Rumänien sämre än Nordmakedonien. Men Ukraina var underbara :-)

Anni sa...

<3 Ukraina <3
Men jag gillade Belgien också :-)

Vonkis sa...

Anni
Har försökt sjunga med i Ukrainas låt några gånger men än har jag inte lyckats.