torsdag, maj 06, 2021

Den fyrahundrationde dagen: Ändrade planer

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag fyrahundratio i isolering. Idag skulle jag plantera om några tagetes, lejongap och rosenskära. Men det var innan jag lagade lunch och skar mig i fingret. Ytterst klantigt av mig. Tur för mig att plantorna finns kvar imorgon.

Annars då? Temperaturen håller sig fortfarande bara strax ovanför nollan, det regnar och blåser, så plantorna i lådorna har inte varit ute på balkongen på några dagar. På lördags ska det dock vara soligt några timmar de skulle behöva stå ute i sol och värme hela dagar vid det här laget. Speciellt gurkplantorna börjar tappa stinget.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Ska gurkorna ut till Lotten sedan.
Har grannar som har blommande pelargoner på inglasade balkongen. Är så osäker om jag ska plantera lejongapen i järngrytorna redan nu, och krassen i amplarna och ha dom på inglasningen eller om de ska få stå kvar i söderfönstret. Men det ska ju bli varmt.
Tur i oturen att du skar dig innan fingrarna hade en massa jord på dig.
/Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Jupp, de ska stå i växthuset men temperaturen behöver ligga stadigt över i alla fall 12 grader för att de ska må bra.

Skaffa en fiberduk att lägga över blommorna över natten så kan du nog plantera ute lejongapen nu.

Det var verkligen tur att jag inte hade en massa jord på händerna.

Anni sa...

Dags att ta stelkrampsprutan också, om du inte har aktuell sådan. Innan du petar för mycket i jorden!

Vonkis sa...

Anni
tack för påminnelsen! Nu ska jag bara ladda för att våga ringa och boka tid, spruträdd som jag är 😕