lördag, maj 08, 2021

Melodikrysset vecka 18 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Jag hoppas veckan har varit bra, trots kylan och regnet, här i Norrköping ska det bli soligt och fint idag, hoppas prognosen är lika lovande hos dig.

Vi börjar med Anders Glenmark med Blommor i sitt hår.

Det var väl Flamingokvintetten som tog Neil Sedakas Happy birthday sweet sixteen och gav den, en smått problematisk text och den svenska titeln Hon är 16 år idag.

Till och med jag förstod att A-ha skulle in på lodrätt 10 när jag såg kryssplanen i morse.

Tänk att det kan bli så mycket sommarkänsla bara för att det spelas dragspel. Låten heter Adress Rosenhill.

Jill johnsson med Crazy in love från Melodifestivalen 2003, året när Alcazar inte vann med Not a sinner nor a saint.

Lite Simon and Garfunkel då med El condor pasa.

Musikalen och filmen, som Clint Eastwood producerade, heter Jersey Boys.

Elin Lanto tävlade i den första delfinalen i Melodifestivalen 2007 med låten Money och på något oförklarligt sätt hamnade hon i andra chansen, slagna av både Anna Book och Tommy Nilsson som gick direkt till finalen.

Brittas restaurang kan man studera menyn.

Don't get me wrong med Pretenders, som någon okänd gissade redan innan halvslaget.

Summertime från operan Porgy and Bess.

Jag klagar inte när Eldemannen slutar med Don't you (forget about me) med Simple Minds.

Då var även detta kryss löst, inklickat och lagt till handlingarna. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Snabbgenomgången
V13 Anders
V12 Hon
L10 A-Ha
V 7 Adress
L 3 Rosenhill
V11 Jill
V14 El
L 2 Jersey
V 6 Boys
V 8 Elin
V 9 Meny
L 5 Pretenders
L 6 Bess
V 4 Simple
L 1 Minds

100 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på/i Limhamn skiner solen från en nästan molnfri himmel! Termometern visar f.n. + 8 C men lär enl. vad som sagts stiga upp emot + 13 C. Under kommande vecka är prognosen ca. + 20-23 C.
I eftermiddag skall jag träffa min dotter och hennes mamma samt de tre barnbarnen. Vi skall äta buffé på en av Malmös största asiatiska restauranger och givetvis sitta coronasäkert.

Petra sa...

Godmorgon från lägenheten i Falun. Här skiner solen. Idag blir det lite handling och fix för sonen.

Petra sa...

Och idag lyssnar jag via webbradion så för mig kommer det släpa efter.

lasse sa...

God morgon !
Här i Gävle lyser solen, men det blåser lite. När gör det inte det. Promenaden är avklarad och nu är jag redo för X-et.
Agneta vaknar väl till så småningom.

Lena sa...

Morrn från ett soligt Luleå. Termometern visar +6 grader. Hoppas att vi äntligen kan få lite +grader även nattetid så resten av snön försvinner. Det har varit trögt i år.

Anna Wärn sa...

Godmorgon alla kryssare från ett soligt Björkhagen.
Har laddat ner appen ”hittaut. Så nu har jag travat runt på delar av söder och upptäckt en massa trevliga platser.
Om vädret tilllåter då blir det nog en liten runda och leta efter checkpoints efter krysset..

Vonkis sa...

Christer
Det är nu den kommer, värmeböljan.

Petra
Ibland släpar det inte efter så mycket, andra gånger kan de bli över en minut man kommer efter.

lasse
Här har det blåst så mycket i veckan att plastväxthuset jag har på balkongen blåst omkull två gånger. tack och lov hade jag bara två krukor med rötter som håller på att vakna till i växthuset.

Annis sa...

God morgon! Idag är jag med, och efter krysset åker jag ut till båten för mer vårfix (städa noga invändigt)

Vonkis sa...

Lena
Visst har det varit kyligt länge nu. Vi får hoppas på växtvänligare temperaturer nu.

Anna Wärn
Det lät som en intressant app, skulle kanske ta och spana in den.

Kjell Sigbjørn sa...

Gidmorgon från ett molnligt Norge +5 grader, solen håller på att bryta sig igenom molnen.

Vonkis sa...

Annis
Härligt, både att du är med och båtfixet senare :-)

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det är nu det vänder :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett halvsovigt Borås! Idag blir det lugnt, kanske trädgårdsarbete och pyssla om plantor i källaren. Imorgon öppnar nya Hisingsbron i Göteborg och då ska vi dit och promenera på Coronasäkert avstånd. (Jag jobbar ju med trafik så jag har varit med i periferin under byggnation, så det är lite jobbnörderi)

Bettan sa...

God morgon!
Är med idag, stukade foten i onsdags men det känns mycket bättre.

Bettan sa...

Förra veckans svar:

V 3 Ed
L 4 Det
L 9 Är
V10 Prince
L 2 Stad i ljus
L 7 Ledin
V 8 Olin
L11 Jag
L 5 Tage
V11 Jeja
V 6 Anton Ewald
V14 Gustaf
L10 Piaf
V12 Arja
L13 As
L 1 Falco

Skuttelinen sa...

God Morgon från ett litet mulet Lenhovda. Lite sol mellan molnen. Hörde att en del skulle få åska....fusk!!! Igår var jag ledig så städande är gjort. Skönt. Idag blir det lite vers skrivande till en avtackning på jobbet kram

Jos Pouwels sa...

Godmorgon. Imorgon ska det bli 25° i Nederländerna

Christer sa...

ANDERS Glenmark

Skuttelinen sa...

Anders

Anna Wärn sa...

Anders

Skuttelinen sa...

Mitt släpar också tyvärr....

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Ja, visst sommaren kommer nästa vecka

Skuttelinen sa...

👍❤

Vonkis sa...

Jo
Finfina helgplaner. Vi får se om vi kommer ut till odlingslotten idag, S har huvudvärk men förhoppningsvis går det till sig.

Jag såg förresten en kommentar om Nya Hisingebron att den såg väldigt, ståndaktig, ut :-)

Bettan
Illa med foten med vi är glada att du är med :-)

Skuttelinen
Men åh, åska! Jag vill också ha!

Stina sa...

God morgon. Anders först, nu är det Hon

Anna Wärn sa...

Hon

Skuttelinen sa...

L10 A-ha?

Skuttelinen sa...

Hon är 16 år idag! Det var min pappas älsklings låt...

Kjell Sigbjørn sa...

HON är sexton år i dag

Bettan sa...

Vonkis: Foten känns mycket bättre

Christer sa...

A-HA

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna Wärn sa...

A-HA

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Det verkar somdet blir höga temperaturer mest överallt under helgen.

Skuttelinen
:-(

Kjell Sigbjørn
Det ör väl på tiden :-)

Vonkis sa...

Stina
God morgon på dig med :-)

Christer sa...

ADRESS ROSENHILL

Stina sa...

Adress Rosenhill

Anna Wärn sa...

Adress Rosenhhill

Stina sa...

Soligt här.

Lena sa...

Just det, tack Christer. Känner igen låten men kunde för mitt liv inte komma på vad den heter

Unknown sa...

L5 Pretenders ?

Christer sa...

JILL

Stina sa...

Jill

Anna Wärn sa...

Jill

Bettan sa...

I Södra Stockholm är det växlande molninghet, solen har lyst hela morgonen men nu börjar det mulna på

Vonkis sa...

Stina
Den är välkommen nu, solen :-)

Unknown 10.22
Mycket möjligt.

Bettan
Förhoppningsvis hittar solen fram igen snart :-)

Stina sa...

Anders Eldeman började väl i maj 1996. Så det är väl 25 år nu.

Christer sa...

EL Condor Pasa

Anna Wärn sa...

El condor........

Stina sa...

Vaknade av solen i morse o skiner än.

Bettan sa...

Halvtid:

V4/
V6/
V7/ Adress
V8/
V9/
V11/ Jill
V12/ Hon
V13/ Anders
V14/ El

L1/
L2/
L3/ Rosenhill
L5/
L6/
L10/ A-HA

Skuttelinen sa...

Håller med dig Vonkis. Alcazar skulle ha vunnit. Läste mellan raderna att det var så du tyckte också...❤

Wolger sa...

Jersey Boys

Christer sa...

JERSEY BOYS

Lena sa...

Tack igen, har aldrig hört talas om dem och låten....

Anna Wärn sa...

Jersey boys

Petra sa...

Jersey Boys var jag och min man tittade på.

Christer sa...

ELIN Lanto

Stina sa...

Elin

Wolger sa...

Kan starkt rekommendera både film, musik, och musikal...

Skuttelinen sa...

Elin Lanto. Älskar faktiskt den låten...

Skuttelinen sa...

Inte jag heller...

Vonkis sa...

Skuttelinen
Förstår fortfarande inte hur Anna Book och Tommy Nilsson gick bättre än den.

Kenth sa...

Det luktar Bruce på L6

Christer sa...

MENY

Stina sa...

Meny

Anna Wärn sa...

Meny på Lottas krog

Stina sa...

Boss passar ju

Kenth sa...

Precis

Stina sa...

Brittas restaurang

Christer sa...

L6 blir sannolikt BOSS

Vonkis sa...

*spara*

Unknown sa...

britta

Christer sa...

PRETENDERS

Lena sa...

L5 PRETENDERS?

Jo sa...

Den tog du snabbt!

Jo sa...

Man kan ju hoppas. :)

Skuttelinen sa...

Inte jag heller! Har för mig att hon hade ett bra uppträdande också.

Kjell Sigbjørn sa...

Pretenders

Christer sa...

BESS

Anna Wärn sa...

Bess

Christer sa...

Operan heter Porgy och BESS

Kenth sa...

Jäklar. Boss blev Bess. 😊

Christer sa...

SIMPLE MINDS

Petra sa...

Tack för idag önskar er en fortsatt trevlig helg.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Bettan sa...

Veckans svar:

V4/ Simple
V6/ Boys
V7/ Adress
V8/ Elin
V9/ Meny
V11/ Jill
V12/ Hon
V13/ Anders
V14/ El

L1/ Minds
L2/ Jersey
L3/ Rosenhill
L5/ Pretenders
L6/ Bess
L10/ A-HA

Inge sa...

Tack för idag från ett soligt Hälleforsnäs

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och kort arbetsvecka :-D
Var rädda om er, hoppas alla får vaccinera sig snart.

Stina sa...

Simple Minds

Anna Wärn sa...

Simpel mind

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för idag! Hörs nästa vecka 🤗👍
TREVLIG HELG

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Bettan sa...

Vi sörs på min födelsedag

Annis sa...

Att Simple Minds hållit på så länge visste jag inte, alltid lär man sig något här i krysset.
Tack för idag, nu väntar sol och hav!

lasse sa...

Bettan: Och jag fyller på torsdag !

Bettan sa...

Lasse: Grattis i förskott

Anonym sa...

Ingen som gör kopplingen mellan Pretenders och Simple Minds? Respektive frontfigurer var gifta med varandra under flera år (Chrissie Hynde och Jim Kerr)

Ingrid Edgarsdotter sa...

lite efter alla andra... Hade tankar på att the Boss kunde passat in på V 6 i st f Bess, å då skulle Eldemannen ha spelat Jersey Girl..;-) eftersom Jersey Boys var svar på annat ställe...

Vidare kan jag meddela att Jill Johnson (Ängelholmstjej och Röglefan liksom Hasse Andersson) befinner sig i hemstaden med anledning av att Rögle spelar SMfinal, match 4 av ev 7. Tyvärr leder Växjö efter dagens match...:-(
Nya tag på måndag... ha en go helg!

Vonkis sa...

Anonym
Jag såg det senare, förvånad att Eldemannen inte sa något i programmet :-)

Ingrid Edgarsdotter
Som vi brukar säga, bättre sent än ännu senare :-)

Jersey girl och boys, det hade varit något det.

Vågar jag säga grattis tll silvret, såg att Växjö vann igår :-/