torsdag, maj 20, 2021

ESC 2021 Semifinal 2

Välkommen till Eurovisionsbloggen


Semifina två går av stapeln ikväll och för första gången någonsin kommer vi få höra det portugisiska bidraget framföras på engelska. Bara det är ju värt en extra klunk trocadero.

Den senaste vinnaren, Duncan Laurence, stod på scenen i tisdags, väldigt nära programledaren Edsilia Robley. I onsdag kände han av symtom för covid och det visade sig att han fått covid19. Duncan missar därmed lördagens final men Edsilia är med på scenen ikväll, trots att hon varit nära en smittad person inom tiden han smittade.

Ikväll saknas även Islands representanter på plats eftersom en av medlemmarna i bandet testat positivt för ni vet vad. 

01. San Marino
Senhit - Adrenalina
Ska vi alltså tro att Flo Rida suttit i tio dagars karantän för att tävla för San Marino i ESC?

Det här var rörigt, övertaggat och platt men lär väl gå vidare på att Flo Rida är med.

02. Estland
Uku Suviste - The lucky one
På tal om Victor Crone påminner Ukus scenografi ganska mycket om den Victor andvände. Det här var lika dåligt som Victors bidrag men han gick ju till final så risken finns att det här gör det också.

03. Tjeckien
Benny Cristo - Omaga
Men nej, det här var riktigt illa. Tog Benny en ren ton under hela sången?

Den här semifinalen har än så länge inte varit i närheten av standarden i den första än.

04. Grekland
Stefania - Last dance
Ok låt och sång men Stefania känns osäker, missar hon inte en hel del kameror?

Dansarna har gröna kläder på sig och de har gått på trappor klädda i grönt. De hade kunnat bli riktigt snyggt men blev lite som när Charlotte Perrelli tävlade i Melodifestivalen med The Girl, lite lökigt.

05. Österrike
Vincent Bueno - Amen
Kvällens Nordmakedonien.

Är bidragen sämre ikväll eller är jag på extra dåligt humör? Kanske är det de uteblivna varma mackorna som ställer till det.

06. Polen
Rafal - The ride
Jag gillar ju 80-talssyntar, det ska Polen ha ett plus för. Men jag förstår inte varför det står Warszawa på skärmarna och de sura tonerna drar ner helhetsintrycket.

07. Moldavien
Natalia Gordienko - Sugar
På tal om falsksång. Numret i sig är rätt bra, men sången skadar mina öron.

08. Island
Dadi og Gagnamagnid - 10 years
ÄNTLIGEN ett bra bidrag! Det var på tiden. Och visst lider jag med Dadi och co.

Cirkeln av syntgitarrer en liten hommage till Rumäniens Ovi och Paula Seling och deras tävlingsbidrag Miracle från 2014.

09. Serbien
Hurricane - Loco loco
De ger ju järnet i alla fall och öser på med både hand- och hairography.

10. Georgien
Tornike Kipiani - You
Zzzzz.

Visst blir man lite nyfiken på vad Flo Rida tänker om tävlingen.

11. Albanien
Anxhela Peristeri - Karma
Effektiv balkanpopballad är aldrig fel och den här var ju rätt bra.

12. Portugal
Black Mamba - Love is on my side
Portugal på engelska, jag gillart.

13. Bulgarien
Victoria - Growing up is getting old
Tänk att ett lutande plan kan vara så effektfullt. Det här var bra, jag fick till och med lite rysningar på armarna.

Däremot tycker jag det är lite tråkigt att varje yngre tjej som sjunger lite melankoliskt ska behöva jämföras med Billie Eilish.

14. Finland
Blind Channel - Dark side
Jo, men det här gillade jag faktiskt.

15. Lettland
Samanta Tina - The moon is rising
Alltså, jag brukar gilla det som är lite udda, men det här? Det var till och med för konstigt för mig.

16. Schweiz
Gjons Tears - Tout l'univers
Riktigt bra, oj. Borde vara självklar i finalen. Där tror jag dock Gjon Tears kan falla på målsnöret då den påminner en hel del om Duncans Arcade.

17. Danmark
Fyr og Flamme - Øve os på hinanden
Jag är helt klart på Edward af Sillén, det är är roligt. Tyvärr befarar jag att majoriteten inte håller med.

Det är svårt att välja vilka som borde/kommer gå till finalen från det här startfältet. Men jag tror på Island (allt annat vore skandal), Albanien, Portugal, Bulgarien, Finland och Schweiz. Men vilka ska ta övriga fyra platser. Kanske San Marino, Serbien, Grekland och ... Moldavien? Philipp Kirkorov fällde avgörandet till Moldaviens fördel.

Frankrikes bidrag är väldigt franskt.
Varför fortsätter Storbritannien att skicka bidrag till ESC?

Till final
Albanien, bra.
Serbien, ok.
Bulgarien, bra.
Moldavien, såry.
Portugal, kul.
Island, JA!
San Marino, ok.
Schweiz, bra.
Grekland, ok.
Finland, bra!

10 av 10!

22 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej 😇 Nu är det dags igen - semifinal 2
Mycket Corona rapporteras blad bidragen ikväll. En person i den isländska delegationen har testat positivt för cororona. Johann Sigurður i isländska Gagnamagnið har smittats av corona. Därför tvingas Island ställa in sitt framträdande i Eurovision-semi. Fast det sista jag hörde att man använder kanske förinspelad version i stället.

Under torsdagen kom beskedet att Duncan Laurence testats positivt för corona och han får inte medverka i finalsändningen på lördag.

Vonkis sa...

jell Sigbjørn
Duncan stod väldigt nära den ena programledaren i tisdags. I onsdags kände han symtom och man smittar i alla fall två dagar innan symtom, men programledaren verkar trots det vara med på sändningen ikväll.

Island tycker jag så synd om, de har verkligen inte haft turen på sin sida i Eurovision.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Vad tycker du så här långt?

Kjell Sigbjørn sa...

Njaa...vad ska man säga, det är som du har skrivit, det va bättre låtar i tisdags. Island bäst hittills 👍

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
De har varit överlägsna. och då missade Daði Freyr ändå en hel del kameror.

Kjell Sigbjørn sa...

Finland jättebra låt, den här går till final

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det tror jag med. Då är det Danmark det hänger på om vi ska få fullt nordiskt deltagande i finalen :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Jag också tror att Danmark kan långt efter en plats i finalen på lördag.

Kjell Sigbjørn sa...

GISSAR DOM HÄR 10 LÄNDERNA GÅR TILL FINAL PÅ LØRDAG:

• SCHWEIZ
• BULGARIEN
• ISLAND
• GREKLAND
• FINLAND
• SAN MARINO
• SERBIEN
• PORTUGAL
• ALBANIEN
• ÖSTERRIKE

INTE VIDARE:

• DANMARK
• MOLDAVIEN
• LETTLAND
• ESTLAND
• TJECKIEN
• GEORGIEN
• POLEN

Vonkis sa...

Det är svårgissat ikväll men så här tror jag.

Island, Albanien, Portugal, Bulgarien, Finland och Schweiz som hyfsat säkra.
San Marino, Serbien, Grekland möjliga.
Och så slänger jag in Moldavien som sista land men det skulle lika gärna kunna bli Österrike eller Danmnark. Men jag väljer Moldavien.

Kjell Sigbjørn sa...

Vi får vänta nästan en halv timme för rösterna är räknade

mossfolk sa...

Mycket hellre Danmark än Moldavien! Jag tyckte att Danmark var lite kul. Och att Moldavien lät förskräckligt.

Kjell Sigbjørn sa...

mossfolk
Jag tror att det kommer att stå mellan Danmark och Österrike

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det är för lång tid.

mossfolk och Kjell Sigbjørn
Jag hoppas ni har rätt, fick mest en känsla om Moldavien men har gärna fel på den.

Kjell Sigbjørn sa...

Moldavien och Österrike byte plats på min lista

Vonkis sa...

10 av 10!

Men såry för Moldavien.

mossfolk sa...

Äsch, det var verkligen synd. Stor skillnad på startfälten i första och andra semifinalen.
Nu laddar vi om till lördag!

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för i kväll
Vi hörs på pingstafton, först på krysset sän en lång final på lördag långt över midnatt in i pingstdagen

Vonkis sa...

mossfolk
Det blir en ganska bra final ändå men visst var det sämre ikväll.

Kjell Sigbjørn
Tack själv och vi dubbelsörs på lördag :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
😇👍

Anni sa...

<3 Bulgarien <3

Håller helt med om att det började väääldigt segt i andra deltävlingen.

Vonkis sa...

Anni
Det var en riktig snarkfest.
blev faktiskt förvånad över att Bulgarien fick högre siffror från tittarna.