fredag, maj 28, 2021

Den fyrahundratrettioandra dagen: Äntligen sol!

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag fyrahundratrettiotvå i isolering. Så var den äntäligen tillbaka, den värmande solen, så gissa vem som tog en tur till odlingslotten efter jobbet.

Äppelträdet står nästan i full blom och det surrade av humlor och bin så äppelprognosen är än så länge god.

Rabarben har mått bra av regnet, det kan nog bli en rabarberpaj eller -kaka i helgen.

För första gången på många år har jag klippt en gräsmatta och jägarns vad tjock gräs- och mossmatta det var att klippa. Två  pauser behövdes. Nej, det är inte den snyggaste klippningen men det blev klipp och det var huvudsaken.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många år har man inte blivit lurad av att äppelträdet stått i fantastisk blomning, men inga humlor i närheten. Så skönt när man hör dom surra. Lite avis pådrag fina rabarber, men glad att de frodas. Kan kanske bli bjuden på en paj framöver?
Vi har också haft s9l i dag, så jag satt med solglasögon över mina vanliga glasögon. Det syns i kvällskanten jag säga.
Önskar er en fin helg.
/Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Tänk att till och med jag har ändrat mig och nu blir glad av de där surren, men de får gärna hålla sig i från mig även fortsättningsvis.

Självklart ska vi se till att du kan få lite rabarberpaj, eller rabarberkaka :-)

Jag gissar att det är i kanten efter glasögonen det syns att du suttit ute i solen?

Versch sa...

Ja tänk så glad man kan bli när man ser och hör både humlor och bin, särskilt när man vet vilken nytta dem gör.

Wow, vilken rabarberplanta! Det kommer räcka till både paj, kräm, kakor och saft om den fortsätter växa på det viset. :)

Så härligt nu när solen och värmen åter är på väg till oss.

Vonkis sa...

Versch
Jag ska försöka hitta ett recept på picklade rabarber, det borde man kunna ha i kylskåpet ett tag. Tidigare år har jag gjort inkokta rabarber at ha till glass eller chokladkaka om jag lyckats hitta rabarber i affären, nu kan jag göra så mycket jag vill :-)

Anni sa...

Att ni har pollinerare på lotten bådar ju gott - snacka om att ni kommer att få skördar! Kul!

Vonkis sa...

Anni
Vi har redan kunnat skörda grönkål, rabarber och rädisor två gånger :-)