måndag, maj 24, 2021

Den fyrahundratjugoåttonde dagen: Oinspirerad

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag fyrahundratjugoåtta i isolering. Det här med att handla mat genom att titta och/eller klicka på dem från på en hemsida, det kan vara praktiskt men ack så oinspirerande i längden. Om varorna ska plockas eller levereras av affären behöver man dessutom veta några dagar i före leveransen vad det är man kan tänkas vara sugen på kommande vecka.

Nu sitter jag här igen och skrollar igenom varorna på willys.se. Vad fasen ska jag hitta på för mat? Just nu är jag inte sugen på något alls. Lite grönsaker, något bröd. Men vad fasen ska jag hitta på att äta?

5 kommentarer:

mossfolk sa...

Vi gör en matsedel och handlar varor utifrån den. Ja och så basvaror förstås. Tycker att det är absolut toppen med online-handling, det utnyttjade vi redan före pandemin :)

Bloggblad sa...

Tack gode Gud för ICA:s bistrokasse. Tre dagar i veckan följer jag bara medskickat recept och plockar fram grejerna. Idag blev det kycklingfilé (med pressad citron på efter stekningen, och lite honung) och kokt potatis ingeggad i örtpesto och lite grönsaker till. Supergott!

Många av recepten kopierar jag rakt av när jag är fantasilös. Jag har lärt mig många nya enkla rätter och kombinationer. Örtpesto visste jag inte ens att det finns. Jättegott!

Anonym sa...

Det handlar mycke om att KUNNA handla irl. Man blir så mycket mer inspirerad.
Vi har handlat digitalt sedan mars i fjol. Affären packar och vi hämtar. Ibland byts varor ut, ibland ringer de och frågar om de kan byta. Ofta när de inte ringt, får sådant som vi/jag inte kan äta.
I höstas, innan. Andra vågen, hade vi en lite mindre affär, som vi kunde handla i. Kl. 8 var det bara riskgrupp som fick komma in. Vinhann handla några ggr innan andra vågen, men så många fler idéer vi fick. Sådan man inte ens tänkt på. Typ dillkött, levrrstuvning, biff stroganoff och en massa annat. Man blir rätt less på samma och samma.
Precis som du säger, hur kan jag veta vad jag ska bli sugen på på lördag, redan på måndag. Längtar tills man kan gå till affären och handla det man blir sugen på, men vi kanske fortsätter att handla digitalt när det gäller. Basvarorna.

Hoppas du kommer på något riktigt gott till helgen. Någon efterrättspaj med glass kanske ❤️❤️❤️

/Marianne

Anni sa...

Kan du få hem frysta varor så kan beslutsfattandet vänta eftersom du har ett lager. Mycket svårare med färskvaror.

Här får du tre av mina favoriter när det gäller pastarecept:

http://dubbelhakorna.blogspot.com/2015/01/pasta-med-gorgonzola-svamp-och-squash.html

http://dubbelhakorna.blogspot.com/2012/08/frasch-pasta-med-squash-och-rakor.html

http://dubbelhakorna.blogspot.com/2012/02/pasta-med-parma-och-valnotter.html

Vonkis sa...

mossfolk
innan pandemin hände det att jag beställde hem varor ibland, främst när jag blev sjuk och varken klarade att gå eller bära saker. Då var det väldigt smidigt att få varor levererade till dörren. Men nu behöver jag inspirationen att gå i affären och faktiskt se varorna

bloggblad
Jag har tittat på lite olika sådana där kassar men det blir för dyrt för mig. Men nu ska jag väl inte behöva hålla mig från affärerna så länge till.

Marianne
Precis så.

Anni
Tack för recepten, ska testa den med räkorna den här veckan :-)
Tyvärr har jag bara en lite frys så den blir snabbt full. Det som har fungerat bästa att frysa in är biffar och köttbullar som jag lägger många av i en låda och bara plockar ut de jag ska äta.