lördag, juli 03, 2021

Melodikrysset vecka 26 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar, vi har gått in i juli månad och jag har semester, whoop whoop!

Vi startar med en smäll idag när Carola sjunger You are my destiny, eller Mitt i ett äventyr som är den svenska titeln på hennes come back i Melodifestivalen 1990.

Så klart ska vi ha lite musik av eller med Benny Andersson även denna lördag, idag i form av en instrumentalversion av Du är min man.

Helgdagskväll i timmerkojan är skriven av Dan Andersson.

Låten heter Wonderful Copenhagen och Köpenhamn är Danmarks huvudstad.

En melodifestivalare till, Måns Zelmerlöws första bidrag i tävlingen, Cara mia från 2007. Måns var faktiskt bara reserv det året och kom med för att en annan artist hoppade av om jag inte kommer ihåg fel. Så kan det gå.

Jag skulle säga att när man är ute och åker på sin cykel så är man ute och cyklar.

Fantastiska Lisa Nilsson sjunger Taubes Änglamark. Hon är ute på en turné nu och kommer till Söderköping nästa helg men se biljetterna tog slut i ett nafs. 

Sjömannen Karl-Alfred som blir stark av att äta spenat. Han skulle kunna få lite av den nyzeeländska spenaten vi har i växthuset.

If you don't know me by now med Simply Red.

My heart will go on med Céline Dion blev inte bara känd genom filmen Titanic, den hade nog inte ens blivit till utan filmen.

En dubbeltaubare idag alltså. Sven-Bertils Den vackraste visan om kärleken är skriven av Ture Nerman.

Bettan påpekade att det inte varit en endaste dubbelfråga idag. Undrar när det hände senast.

Vi avslutar krysset med lite Roy Orbison och Pretty Woman.

Ja hörni, det var det krysset det. tack ni som kom hit det fina vädret till trots. Ta hand om er i värmen så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
L 4 Äventyr
V 3 Du är min man
L 2 Dan
L 3 Danmark
V 8 Måns
V 9 Cyklar
L 6 Nilsson
V 5 Spenat
L 1 Simply Red
V11 Dion
L 7 Ture
V10 Roy

84 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på/i Limhamn är himlen täckt av vita moln och solen lyser med sin frånvaro. Termometern visar + 21 C.

Lena sa...

Morrn från ett soligt Husarö i Stockholms skärgård. Vi är på en Sverigeturne. Vi har vistat huvudstaden varit en sväng till ett tokregnigt Småland, Kosta. Landat hos min syster. 🤣👍

Kjell Sigbjørn sa...

God Förmiddag
Sommar även i norr +22 och inte et moln på himmelen

Vonkis sa...

Christer
Och trots sin frånvaro så lyser solen :-)

Lena
Är det husbilen som får jobba?

Kjell Sigbjørn
En helt perfekt temperatur :-)

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett soligt Höljes🙂

Petra sa...

Godmorgon, blir en fin dag idag med. Har redan hunnit med en kort löprunda och ett bad I poolen här på campingen.

Bettan sa...

God morgon! Idag står jobb på schemat men hinner med krysset innan!

Bettan sa...

Förra veckans svar:
L 6 Tomas
L 2 Ledin
V 7 Dröm
L 3 Flod
V 8 Boney M
L 9 Evert
V10 Mats
L11 Andra
V15 Myra
L 1 Granberg
V 4 Rhenguldet
L 5 Grey
L13 Bor
V12 Robert
L14 Tom

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! Idag blir det pyssel i ett lite eftersatt växthus (när solen inte ligger på, annars blir jag kokt)

Vonkis sa...

Yvonne Persson
God morgon!

Petra
En riktig superstart, framför allt det där med badet i poolen då :-)

Bettan
Det var ju för väl!

Vonkis sa...

Jo
Det där med siesta mitt på dagen blir allt mer välbehövligt känner jag.

Christer sa...

ÄVENTYR

Yvonne Persson sa...

Äventyr

Lena sa...

Nope, kör personbil. Vi har sålt husbilen och har husvagn på säsongsplats 🤣

Yvonne Persson sa...

Du är min man

Christer sa...

DU ÄR MIN MAN

Kjell Sigbjørn sa...

DU ÄR MIN MAN

Vonkis sa...

Lena
Aha. Tänkte på er när sista inringaren i dagens Ring så spelar vi berättade om sitt resande över Sverige.

lasse sa...

Första gången i stugan och vi sover över ! Men nu så !

Skuttelinen sa...

Hej hopp. Jag är här mellan varven. Förbereder för att åka på 2 års kalas t Kalmar. Väldigt speciellt då han nov 2019 fick svår leukemi. Och i maj förra året fick han benmärg från sin pappa..hans enda utväg. Det gick vägen hem efter senaste ktr är han frisk!!! Kram

Christer sa...

DAN Andersson

Yvonne Persson sa...

Dan

Lena sa...

Men så underbart. Passerade Lenhovda i onsdagens hällregn 🤣

Vonkis sa...

lasse
Härligt att kunna sova över i stugan.

Skuttelinen
Men så roligt att höra och vilken otrolig lättnad och lycka för alla berörda. Hälsa grattis från oss ❤️

Kenth sa...

Det var som sjutton!
It was like seventeen!

Christer sa...

DANMARK

Yvonne Persson sa...

Danmark

Kjell Sigbjørn sa...

DANMARK

Skuttelinen sa...

Hej hopp. Jag är här mellan varven. Förbereder för att åka på 2 års kalas t Kalmar. Väldigt speciellt då han nov 2019 fick svår leukemi. Och i maj förra året fick han benmärg från sin pappa..hans enda utväg. Det gick vägen hem efter senaste ktr är han frisk!!! Kram

Vonkis sa...

Unknown 10:18
:-)

Christer sa...

MÅNS

Yvonne Persson sa...

Måns

Jo sa...

Måns

Bettan sa...

Lena: Husarö är en vacker ö

Skuttelinen sa...

Du kunde svängt in ca 1.2mil.från Lhovda o fått en kopp kaffe. Kram

Skuttelinen sa...

Det ska jag!!!

Lena sa...

Ja, här är jättefint 👍

Christer sa...

CYKLAR

Yvonne Persson sa...

Tack Christer

Bettan sa...

Halvtid:

V3/ Du Är Min Man
V5/
V8/ Måns
V9/ Cyklar
V10/
V11/

L1/
L2/ Dan
L3/ Danmark
L4/ Äventyr
L6/
L7/

Anonym sa...

Nä, tandem menar ni./Jenny

Anonym sa...

Jaha, omodifierad missade jag. Sorry. /Jenny

Vonkis sa...

Jenny
Det var ett verb, vad de gör, vi skulle skriva in :-)

Christer sa...

Lisa NILSSON

Yvonne Persson sa...

Nilsson

Anonym sa...

Satt o sjöng med istället för att lyssna på Eldemannen. Jag ber om ursäkt på svenska också./Jenny

Christer sa...

SPENAT

Yvonne Persson sa...

Spenat

Lena sa...

L1, SIMPLY RED?

Christer sa...

L1 Simply Red ????

Skuttelinen sa...

Spenat. Karl-Aldred.

Vonkis sa...

Jenny
Det är sånt som händer :-)

Christer sa...

V11 Dion???

Petra sa...

Passande till Lisa Nilssons sång fick jag se en rovfågel av något slag. Troligtvis var det en falk. Den försvann när sången om änglamark var slut.

Bettan sa...

V10/ Roy
V11/ Dion min gissning

Kenth sa...

V11 Dion?

Jo sa...

Dion på V11 för dig, Vonkis. :)

Lena sa...

Skriver in det 👍

Petra sa...

Vad underbart, förstår att det då blir lite extra att fira.
Ha en fin dag.

Vonkis sa...

Jag hoppas sannerligen att ni har rätt och att vi får lite Céline i krysset idag.

Petra
Oj, häftigt.

Gunilla sa...

Kan vara Ray.

Yvonne Persson sa...

Dion

Christer sa...

Celine DION

Yvonne Persson sa...

Hoppas på Roy Orbison på v10

Bettan sa...

Kors i taket, inte en enda dubbel fråga idag

Christer sa...

TURE Nerman

Lena sa...

Tack Christer

Jo sa...

Tack för Ture, Christer!

Vonkis sa...

Bettan
Ja jägarns, det har du rätt i!

Yvonne Persson sa...

Tack Christer

Skuttelinen sa...

Tack för Ture...

Christer sa...

ROY Orbison

Yvonne Persson sa...

Ja det blev Roy Orbison v10

Bettan sa...

Dagens kryss:
V3/ Du Är Min Man
V5/ Spenat
V8/ Måns
V9/ Cyklar
V10/ Roy
V11/ Dion

L1/ Simply-Red
L2/ Dan
L3/ Danmark
L4/ Äventyr
L6/ Nilsson
L7/ Ture

Skuttelinen sa...

Japp!!!💞

Yvonne Persson sa...

Tack för idag🙂Sörs nästa lördag

Bettan sa...

Tack för idag! Nu göra mig i ordning för att åka jobba!
Sörs nästa Lördag

Lena sa...

En av mina favoritartister och låtar. Tack för i dag alla. Ha en fortsatt fin helg. Var rädda om er.

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för i dag
TREVLIG HELG
Hörs näste vecka

Petra sa...

Tack för idag. Tycker det var ganska lätt idag. Önskar er en fortsatt trevlig lördag. Hörs nästa vecka.

Jo sa...

Bra avslut på krysset idag, måste jag säga! Ha en fin vecka så sörs vi nästa helg!

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt bra lördag!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

lasse sa...

Nästa vecka ska vara klar i tid, Tack för denna vecka. Nu är det dags att sätta farthållare kroppen !