lördag, juli 17, 2021

Melodikrysset vecka 28 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Temperaturen har sjunkit så det i alla fall är uthärdligt och päronen har åkt hem igen. Idag ska jag förhoppningsvis orka packa upp någon av de två påsar med böcker eller tre kartonger med saker från huset de hade med sig.

Sarah med Mauro Scocco. Jag kommer ihåg att jag såg videon till den på Listan men jag förstod aldrig vid vilket hörn det var han stod och väntade. 7-eleven var många år från Ö-vik.

En pianist vars namn börjar på C, då kan det väl bara vara Charlie Norman? Det lät som han spelade Lill-Babs Är du kär i mig ännu Klas-Göran.

Alice Babs sjöng Främmad fågel av Georg Riedel.

Idoldeltagare och tvåan Amanda Jensen med sin egna Amarula tree.

Många filmer om James Bond innehåller ordet die, just den här från 1973 heter Live and let die i original, det är Paul McCartney som gjort låten.

Åh, det var Harry Brandelius som sjöng Sommar, sommar, sommar, signaturmelodin till Sommar i P1. Han förknippar jag mest med en rätt urflippad video till Gamla Nordsjön.

Don't cry for me Argentina från musikalen Evita. Tror det var 2014 jag såg den i Stockholm, Charlotte Perrelli spelade huvudrollen. 

Light my fire med The Doors med sångaren Jim Morrison.

Norah Jones sjöng och spelade Hoagy Carmichaels The nearness of you.

Povel Ramel undrade Varför är där ingen is till punschen

Those lazy hazy crazy days of summer blev Gröna, granna, sköna, sanna sommar i Lill-Babs version.

Nu är inte jag superinsatt när det kommer till opera och operasångerskor eller -sångare men jag vet att det finns en som heter Anna Netrebko. Hon sjöng Meine lippen sie küssen so heiß.

Det var dagens kryss det, löst och inklickat. Ta nu hand om er ordentligt, drick ordentligt och håll er inne eller i alla fall i skuggan när det är som varmast, så sörs vi igen nästa lördag, då krysset börjar redan 9:30.

snabbgenomgången
V 6 Mauro
L 2 Scocco
V 4 Charlie
V11 Klas
L 5 Riedel
V 8 Alice
L 7 Amanda
L 3 Die
V13 Harry
L10 Cry
L 1 Jim
V 9 Doors
V 1 Jones
L14 Is
V15 Sköna
L12 Anna

94 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Idag måste jag tyvärr avstå deltagande. Vi har tropisk värme och jag orkar inte sitta inomhus utan sitter i hamnen och njuter av havsbrisen. Lycka till med kryssandet!

Vonkis sa...

Christer
Jag förstår dig. Det är "bara" runt 26 grader här än så länge men jag har parkerat mig framför fläkten, igen.

Petra sa...

Godmorgon, jag tycker det här vädret är underbart. Idag skall vi till Vallarna.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt och varmt Västervik! :) Idag blir det nog inte många knop. Om det blir några alls, blir det båtens knop ut på sjön... ;)

Lena sa...

Morrn från husvagnen, här blåser 21 grader stormvindar. Nu ör värmen över i Luleå, till veckan hotas med 16 grader. Huga 😱

Kjell Sigbjørn sa...

God Förmiddag 🤗
Norgerapport: Moln och regn (blir det även hela helgen) +12 grader.

Petra sa...

Idag kommer jag ligga efter. Det blev helt plötsligt dålig mottagning på radion, spelar ingen roll var jag placerar apparaten. Det får bli radion via appen.

lasse sa...

God förmiddag !
Det blir varmt här också, just nu 23 grader. Hoppas att man klarar av den här dagen.

Anders sa...

God morgon kryssare , börjar lördagen med kryss och en kopp kaffe.

Kjell Sigbjørn sa...

Nästa vecka börjar OS i Tokyo, då blir lite små justeringar för Melodikrysset:

Lördagen den 24.07.: 09:33-10:30
Lördagen den 31.07.: 11:03-12:00
Lördagen den 07.08.: 10:03-11:00 (då till vanlig tid)

Vonkis sa...

Petra
Vi reagerar olika på värme :-)
Vad händer på Vallarna?

Jo
En bra sorts knop i värmen :-)

Lena
Just nu tycker jag det låter underbart med 16 grader, men som sagt, vi reagerar alla olika på värme.

Kjell Sigbjørn
Du får gärna skicka lite regn hit. Det ska komma någon enstaka droppe idag men marken ropar efter väta.

Petra
Asch, hoppas det inte blir allt för stort glapp.

lasse
Jag håller tummarna.

Anders
En bra start :-)

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett soligt och hett Höljes. Sitter i källaren och njuter av svalkan

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Aha, det hade jag faktiskt inte koll på. Ska jag vara ärlig är jag väldigt skeptisk till att alls ha ett OS när läget är som det är, men pengarna styr.

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Lyx att ha en källare :-)

Yvonne Persson sa...

Mauro Scocco

Anders sa...

V-6= MAURO
L-2= SCOCCO

Yvonne Persson sa...

Vonkis: jag bor i källarlägenhet. Skönt på sommaren men kyligt på vintern

Lena sa...

Ser man på vinst till Luleå, det var inte i går….

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Ja lika skeptisk som du, borde ställas in, hörde på nyheterna nu att det var smitta i OS-lägren. Vad mera kan vi vänta oss i veckorna som kommer…?

Kjell Sigbjørn sa...

V-6= MAURO
L-2= SCOCCO

Annis sa...

God morgon! Äntligen semester... Jag och sonen har flytt ut på landet, nära badsjö!

Petra sa...

Jo men så är det.
Det är buskis föreställning med gamla sketcher från gamla revyer.
Nu gick det att få ordning på radion.

Yvonne Persson sa...

Charlie

Anders sa...

V-4= CHARLIE
V-11= KLAS

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Måste jag välja har jag hellre kallare än varmare, det går att klä på sig mer men när man är naken, då är man naken :-)

Lena
kors i taket :-)

Kjell Sigbjørn
Vill det sig riktigt illa blir det ett stort utbrott, och sedan ska alla deltagare spridas ut över världen igne.

Yvonne Persson sa...

Klas

Yvonne Persson sa...

Vonkis: helt enig när det gäller värmen

Yvonne Persson sa...

Riedel

Skuttelinen sa...

Lotta med i solstolen, så ser inte så mkt i mobilen...

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkus:
Det jag är redd för också.

Yvonne Persson sa...

Alice

Anders sa...

L-5= RIEDEL
V-8= ALICE

Yvonne Persson sa...

Amanda

Anders sa...

L-7= AMANDA

Annis sa...

AMANDA Jensen, jag gillar henne!

Jos Pouwels sa...

I Nederländerna har vi besvär med översvämningar från floderna.
Det har regnat mycket i Tyskland och här också. Vi längtar efter torr väder.

Anders sa...

L-3= DIE

Yvonne Persson sa...

Die

Jo sa...

Die

Stina sa...

Die

Anders sa...

Leva låta dö (live and let die)

Yvonne Persson sa...

Harry

Stina sa...

Harry Brandelius

Wolger sa...

Calle

Anders sa...

V-13= HARRY (Brandelius)

Vonkis sa...

Skuttelinen
Hoppas du kan hänga med ändå.

Annis
Härligt med semester, det var väl på tiden :-)

Jag gillar också Amanda Jensen, såg henne live på Skulefestivalen 2010. Herre gud, det är 11 år sedan!
http://vonkis.blogspot.com/2010/07/skulefestivalen-2010_11.html

Jos Pouwels
Har följt översvämningarna och rasen på twitter, skrev lite om det igår.

Yvonne Persson sa...

Cry

Wolger sa...

Cry

Anders sa...

L-10= Dont CRY for me Argentina

Stina sa...

Cry

Yvonne Persson sa...

Doors

Wolger sa...

Jim
Doors

Yvonne Persson sa...

Jim

Anonym sa...

V1 = JANIS ?

Anders sa...

L-1= JIM (Morrison)
V-9= DOORS (the)

Yvonne Persson sa...

V1: Janis?

lasse sa...

Kan bli Jones också !

Vonkis sa...

Anonym och Yvonne Persson
Janis eller James?

Yvonne Persson sa...

Lasse:👍

Yvonne Persson sa...

Jones

Anders sa...

V-1= JONES

Lena sa...

Tack för Jones 👍

Yvonne Persson sa...

Vonkis: det blev Norah Jones🙂

Vonkis sa...

*spara*

lasse sa...

Hyllningssång till Hjo

Anders sa...

L-14= IS

Yvonne Persson sa...

Anders: tack

Annis sa...

Is till punchen :-)

Skuttelinen sa...

Vad kul Vonkis med böcker!!! Älskar böcker!!!Har inrett ett rum som bibliotek.♥️♥️♥️

Yvonne Persson sa...

Sköna

Jo sa...

Sköna

Anders sa...

V-15= SKÖNA

Kjell Sigbjørn sa...

12: ANNA ?

Unknown sa...

Nej sanna

Annis sa...

Är det gröna, sanna, sköna, granna sommar?

Yvonne Persson sa...

Anna

Yvonne Persson sa...

Tack för idag 🙂Trevlig helg

Annis sa...

Eller gröna granna, sköna sanna?

Vonkis sa...

Skuttelinen
Det vore drömmen att kunna göra det men jag har insett att jag aldrig kommer ha råd att bo så jag kan ha ett rum fyllt med böcker :-/

Anders sa...

L-12= ANNA (Netrebko)

Stina sa...

Sköna ska det stå
ANNA

Stina sa...

Ja

Anonym sa...

gröna, granna, SKÖNA, sanna, sommar

Kjell Sigbjørn sa...

Då var krysset klart även denna lördag. Då vet jag inte om jag är med live Nesta lördag. På grund av OS, så ryktas det at SR P4 stängs för att lyssna utanför Sveriges gränser via nätet. Så då får jag ta det i efterhand på SR Play i stället senare på dagen.

Trevlig lördag på er alla!

Skuttelinen sa...

Nja...måste rensa ibland pga att övervåningen inte klarar så mkt mer...

Jo sa...

Tack för sångerskans namn, jag kan ju bara Ernman, typ...
Tack för idag! :)

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och var rädda om er

Skuttelinen sa...

Ses nästa lördag och då 9.33!!!

Annis sa...

Tack för idag! Ta hand om er i värmen. Sörs kanske nästa lördag.

lasse sa...

Texten på V 15 går: Välkommen gröna, granna, sköna, sanna sommar

lasse sa...

Ha en skön vecka och njut så länge det går !😎

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Men så typiskt :-(

Skuttelinen
Ooops...

Anders sa...

Tack för idag sköt om er så hörs vi nästa Lör lite tidigare än vanligt.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, ta hand om er oavsett om ni har hetta, störtregn eller något annat väder att förhålla er till, så sörs vi igen om en vecka.