söndag, juli 18, 2021

Då och nu - The rabatt edition

Välkommen till TillbakablicksBloggen

I torsdag skrev jag ett inlägg om vad som hänt med odlingslandet sedan jag och Suzan köpte vår odlingslott. Nu är det dags för rabatten runt förrådet och stugan att få ta center stage.

21 mars var det nästan bara gräs på den här delen av lotten. i höjd med den vita regntunnan ser man att gräset är ljusare, där kom det upp bergklint. Till höger i bild syns några kvistar från sötbärsträdet och framför växthuset är det pioner och björnbär (som inte syns i bild). I övrigt var det bara gräs här.

Jag sa ganska omgående att jag ville göra en rabatt runt huset och en dag i början av april började jag ta bort grässvålen. Ett jobb som var betydligt kallare för både händer och fötter än jag räknat med.

Lagom till valborg var utgrävningen av rabatten klar. Vi bestämde att den skulle vara bredare och gå utefter hela baksidan istället för bara runt förrådet. Den har fått en rabattkant och två plantor stockros har blivit planterade. Armeringsnäten som vilar mot den breda väggen ska bli ett (de andra två ska stå på en balkong).

I början av maj besökte vi min tidigare kollega Ingrid och fick både fröer och aklejor. två av aklejorna hamnade i hörnet av rabatten. Någon vecka senare hamnade även några blomma för dagen, en solros och liljor i rabatten.

I mitten av maj kompletterades rabatten med några köpta perenna växter, från höger till vänster är det löjtnantshjärta, kirgislökar, kungsnejlikrot, alunrot och en astible.

Det har blivit mitten av maj och både perenna och annuella blommor, för att inte tala om ogräs, trivs rätt bra i rabatten. I den bredare högra sidan har vi nu satt ut två vita murklockor som ska vara perenna samt några röda salvia, en pytteliten rosenskära och två linnétagetes, samtliga har jag tagit fram från frön. I den smalare delen till vänster har irisarna blommat och fröerna av prästkrage, klint och aster börjat gro.

Så här såg rabatten ut igår, 17 juli. Linnétagetesen har blivit riktigt buskiga och de blomma för dagen som står bakom den växer riktigt bra. Som du ser är det rätt tomt mellan klinten och stockrosorna. Där hade jag sått aster men endera var det några andra fröer i påsen eller så trivdes just det ogräset (som jag inte kommer ihåg namnet på) med väldigt asterlika blad just där.

Den lilla väggen med två köpta och en sådd stockros, röd astible och en fantastiskt praktmalva.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du fotat regelbundet. Så intressant att se förändringarna från gräs till praktblommor. Otroligt vilket jobb ni lagt ner. Men det som är intressant och roligt är alltid lättsamt att göra, men ändå mycket jobb!
/Marianne

Bloggblad sa...

Jätteroligt att se hur det växer. Jag ska genast gå och fota mina sålådor.

Annis sa...

Men dra på trissor, vad grannt!! Och kul att det kan hända så mycket på relativt kort tid. Grattis till en vacker rabatt!

Vonkis sa...

Marianne
Jag har försökt komma ihåg att fota samma saker ofta, just för att kunna visa vad som händer. Det är mer än en gång jag tänkt att jag skulle fotat något för att kunna visa förändring.

Bloggblad
Då väntar jag med spänning på att få hur dina sålådor ser ut nu. Vi är fortfarande lite avundsjuka på dina fina salladshuvuden.

Annis
Tack så mycket :-)
Vi får se vad vi ändrar till nästa år, klinten ska absolut sås närmast väggen i alla fall och så ska vi nog ha klematis på klätterväggen istället för blomma för dagen.

Anni sa...

Dokumentation är så lätt att missa och så kul att ha efteråt. Vad fint det blir!

Vonkis sa...

Anni
Tackar :-)