lördag, juli 03, 2021

Den fyrahundrasextioåttonde dagen: Ett foto i timmen lördag 3 juli 2021

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag fyrahundrasextioåtta i isolering. Det har blivit lördag, det är den tredje juli och det är dags för Ett foto i timmen igen.

Kl. 01. Ligger i sängen och tittar på Avengers End game för jag vet inte vilken gång i ordningen när jag kommer på att det har blivit en efit-dag.

Kl. 07. Kan inte sova längre och då är det lika bra att vattna blommorna på balkongen. Funderar på hur mycket blomma för dagen kantrassla in sig i sig själv innan den slutar klättra.

Kl. 08. Kom på att jag ju ska ta medicin också.

Kl. 09. Nej nu jägarna, nu har hårstrået på hakan irriterat mig länge nog. Nu rycker jag det.

Kl. 10. Löser Melodikrysset i grupp.

Kl. 11. Står i hallen, som inte har några fönster, och smörjer in överkroppen med solskyddsfaktor.

Kl. 12. Skriver en liten inköpslista till mynta- och tomatsallad och till syltandet.

Kl. 13. Vi är på väg till odlingslotten.

Kl. 14. Klockan hade blivit mackor-och-dryck-dags.

Kl. 15. Suzan borrar fast de nya fästena till hängrännan på växthuset. 

Kl. 16. Tar bort lite grässvål bakom växthuset, vi ska lägga ut täckbark och ha en liten arbetsbänk samt en kompost för trädgårdsavfall där.

Kl. 17. Första gurkan är skördad. Den hade nog kunna växa på sig lite mer men jag var nyfiken på hur den smakar. Som ni ser fortsätter zucchinin att leverera.

Kl. 18. Efter några timmar på lotten blir det en dusch med duschborsten. Ja, och vatten och tvål med så klart.

Kl. 19. En av liljorna på balkongen har börjat blomma, jag hoppas den mörknar i mitten och att den blir lite större så den liknar bilden från påsen lite mer.

Kl. 20. Har börjat rensa röda vinbär för det ska göras kryddad vinbärssylt efter ett recept jag fått från Andelieb.

Kl. 21. Attan i mattan vad tid det tar att rensa två liter röda vinbär. Det blev en paus för att mäta upp kryddorna som ska vara i sylten.

Kl. 22. Änteligen. Samtliga vinbär är rensade, alla ingredienser som ska vara ilagda och ihopblandade är just det. Nu ska hela härligheten stå i kylskåpet i ungefär ett dygn.


Fler bilder kommer under kvällen, andra som fotar sin dag hittar ni här.

11 kommentarer:

Micke sa...

Hoppas du fick sova sedan. Här blev det ju några timmar iaf i värmen.

Vonkis sa...

Micke
Jo då, några timmars sömn blev det till slut men det hade inte varit fel med några fler.

Efwa - Medea sa...

Jag som oftast vaknar tidigt lyckades sova ända till kl.08. Jag har samma "problem" som du med ett hårstrå som behöver dras bort då och då. :-)

Hanna sa...

Ja sömn är en bristvara här också dessvärre. Särskilt nu när det är så hemskt varmt!

Vonkis sa...

Efwa - Medea
Oj, skönt med lite sovmorgon.
Tänk att de där stråna är så envisa och kommer tillbaka hela tiden. Jag kan tycka att de skulle förstå piken.

Hanna
Visst är det jobbigt med den här värmen.

Razzy sa...

Tittar in å din dag. Tråkigt när man inte kan sova,hoppas du får sova bättre inatt.

Lillian "sognafaret" sa...

Det er ikke enkelt å få sove lenge når det er så lyst og varmt på soverommet. Synes du har flotte grønnsaker allerede. Mine er ikke ferdige på en god stund ennå.

Vonkis sa...

Razzy
Det hoppas jag med men nu är klockan över 22 och jag har inte kommit i säng än...

Lillian www.sognafaret.no
Värmen är värst, jag påverkas väldigt negativt av den.
Vi försådde en hel del inne i våras och så har det varit väldigt varm några veckor med lite sporadiskt regn.

Anni sa...

Det där med oönskad hårväxt ...
Ser att det var dags att plocka vinbären ändå - så kul!

Hanna sa...

Men wow, vad mycket roligt trädgårdsarbete och husmorsgöra. Heja dig!

Vonkis sa...

Anni
Mmm, den där hårväxten...
Idag plockades det sista på den busken, så röda och mogna :-)

Hanna
Tack!
Jag är så glad över lotten, det är så givande att arbeta på den.